200x200

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
  • suatu lakonan sementara

    waktu itu sentiasa dekat

  • Mencari jalan pulang

    "Wahai orang2 beriman, jagalah dirimu; kerana orang yang sesat itu tidak akan membahayakan dirimu apabila kamu telah mendapat petunjuk" (al-Maidah: 105)

  • Sabar

    (3 : 200 ) Sabar dan kuatkan kesabaranmu, dan bersiap siagalah

  • Jangan engkau marah

    La taghdob, be the strongest person on earth

  • Harta tak akan di bawa mati

    Sok sok Mungkar Nakir soal dalam kubur

SYAFAKILLAH

Tuesday, June 30, 2009
Seketika pada hari semalam, handphoneku yang silent mendapat mesej. Dari seorang teman rapat, Liyana.

' Salam. Tolong doakan dan solat hajat untuk sahabat kita, Nabil yang sekarang ni alami bengkak hati dan doktor cakap (...........) . Fwd.'

Aku mereply. 'Betul ke ni? Dapat dari sape?' Tanyaku mengkhuatiri khabar angin.

'InsyaAllah betul. Dari kawan dia. Nape huda?'

'Saje nak tahu sumber... takut khabar yang bukan-bukan.. thanks yana'

Setelah aku menyelidik sumber SMS tu, aku disahkan dari seorang sahabat seperjuangan Nabil bahawa info tu daripada kakak Nabil sendiri. Lalu, aku sms Yana.

'Yana, dah dapat sumber. Dari kakak Nabil sendiri...'

'Alhamdulillah betul pun. Sebab sms tadi Yana wat ayat sendiri. Kasihan kan Huda, hebat dugaan dia, sebelum ni Yana dengar dia hidap chikukungya, anemia, darah beku kat otak..sekarang bengkak hati plak. Hebat dugaan dia... Semoga dia cepat sembuh...'

'InsyaAllah. Hebat orangnya.. Dugaan pun hebat.. SYAFAKILLAH. Yana, kalau x silap, yang pasal darah beku tu x betul... dia ni same kos allied ngan awak.' Aku mereply. Kami sedia maklum beliau merupakan student ex-Darul Quran... bumi penghafaz al-quran.. sudah tentu hebat.

'Owh yeke.. K.. InsyaALLAH.. mudah-mudahan kata doktor ttg peluang dia ***** x benar.. Moga dipanjangkan umut dia untuk beri sumbangan besar untuk Islam.. orang hebat macam dia penting untuk agama. Moga Allah bagi yang terbaik untuk dia..' reply Yana.

'Amin3.. insyaALLAH... K.. sebab dulu ada beberapa info x sahih tersebar... famili dia lagi sedih kalau terdengar brite x betul..mekasih ek yana'

Dan kami menyambung perbualan dengan tajuk lain..

Sebentar tadi, handphone sekali lagi menyala, tanda mendapat mesej. Mesej dari yana juga, yang berbunyi :

''Salam. Ana baru lepas melawat Nabil...skarang ni pihak hospital tgh tggu keadaan dia stabil skit untuk buat ultrasound.. ana dengan rasa rendah diri merayu kepada para sahabat utk sama2 mendoakan smg Nabil cepat sembuh..'-hamba Allah'

Aku mereply dengan mengucapkan terima kasih...


Berderau darah mendengar khabar berita beliau. Walaupun aku tidak mengenalinya serapat sahabat sisters yang lain, namun pengenalan yang bersahaja dari jauh membuatkan aku turut bersetuju dengan kata-kata Yana. Harapan dalam agama...

Tiada apa yang mampu aku tolong melainkan utusan doa supaya saudaraku ini dikurniakan 'afiah yang berterusan. Sama-sama kita mendoakan kesihatan saudara Nabil dan saudara-saudara kita yang lain. Semoga Allah menngurniakan kesihatan kepada mereka yang sedang diuji. Amin3...

I'tibar buat diriku sendiri supaya berfikir dan mensyukuri nikmat kesihatan. Adakah segala amalan yang dibuat selama ini diterima Allah..Berapa banyak calit lumpur dah disumbangkan untuk agama tercinta... Sekali lagi, berkata-kata itu tak mencukupi.. Mulalah dengan praktikal agar segalanya terbukti buat diri.. Yang penting, ikhlaskan hati, ikhlaskan hati, ikhlaskan hati, membuat sesuatu bukan untuk perhatian duniawi...


p.s : Cerita di atas telah diedit sewajarnya...harap maklum.

Awards

A lot of awards and gifts^^ from my angelic friends..

from nik nadia izyan...


so sweet, like the sender too...

also from izyan,

from sarah shah,


10 things about sarah~ pernah amik kos archi, pernah bergelar student nursing, juga pernah berada dalam kos allied, akan datang amik kos dentistry, insyaAllah future dentist, nice, cool, dan sebagainya...

from raihan madihah@ang,



"FRIENDSHIP AWARD: THE BEST BLOGGER 2009"


"VESPA BLOGGER AWARD FRIENDSHIP"


from kak munirah yusof,


Sekian... Syukran Kathir. 'Afwan. Hehe;)

Transformers VS Kombat 1511H

Sunday, June 28, 2009

transformers 2

Sebaik menonton transormers 1, edisi pertama (2 tahun lepas dah cerita ni, tapi baru je tengok), aku kagum dengan sistem kerahsiaan, pertahanan, dan teknologi tentera Amerika. Tapi, Amerika tetap Amerika. Mereka yang cipta, mereka yang manipulasi. Tapi cerita bab perang tu memang kemas... Teringat pulak kat satu novel perang yang pernah aku baca...


KOMBAT 1511H.
novel library CFS
+ cute bookmark


Tuhan Manusia yang banyak merungkaikan idealisme Barat tentang pluralisme, dan Kombat 1511H yang menggambarkan perihal kemenangan Islam suatu hari nanti...
tangan Muhammad pun masuk gambar..


Kombat 1511H, karya Faisal Tehrani. Cerita perang yang menakjubkan!! Tentera Islam yang mempertahankan Al-Aqsa dari tentera kafir. Pada akhirnya tentera Islam menang!! Cerita mengenai masa muka, iaitu 1511H, Islam kembali menang sebelum tiupan sangkakala terjadi. Sebagai satu gambaran terbuktinya benarlah janji Allah, Islam menang sebelum Hari Akhirat menjengah. Jalan cerita yang kemas, idea yang mahal, dan pendedahan tentang perang yang sangat sistematik dan terperinci. Tentera Islam sudah tentu mempunyai matlamat perang yang mahal dan tidak ternilai harganya, iaitu menang atau mati syahid berpaksikan Allah s.w.t dan Islam... Berkomunikasi melalui fikiran dan bayangan, cip disimpan ibarat cyborg, strategi di luar sangkaan, dan kisah peperangan yang tak mengenal erti takut dan putus asa... Siapa yang berminat dengan perang, aku sarankan baca buku ni.. Siapa yang tak berminat pun boleh jadi minat, didedahkan dengan pelbagai jenis dan nama (nama rekaan mungkin) kenderaan dan 'gadget' perang. Memang naik semangat jihad... Naik motivasi untuk jadi Kapten Muhammad Amin seperti yang digambarkan.. Novel ni pernah menang anugerah Utusan, dan aku baca novel ni dari perpustakaan CFS tempohari, sungguh, kandungan yang mantap!

Selamat membaca para Kapten Muhammad Amin sekalian... :)

Sekian... Read it. Feel it. Experience it.

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu menjadikan orang yahudi dan Nasrani sebagai teman setia(mu); mereka satu sama lain saling melindungi. Barang siapa di antara kamu yang menjadikan mereka teman setia, maka sesungguhnya dia termasuk golongan mereka. Sungguh, Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim." (5:51)

Belajar berjihad

Cerita 1
“Berjihad, Huda!”
“Ha? Ape mak? “
“Berjihad... Jihad untuk periksa. Berkorban dan bersungguh.”
“Aa..A’a..Berjihad ek?” tanyaku ingin penjelasan. Macam tak percaya mak suruh berjihad.
“Ye.. Berjihad jugak la tu..” ujar mak semula.
“hm..ok2.. ye.. btul gak kan. Mekasih mak. Doakan huda.”

Cerita 2
“Wan, takutlah. Takutnya. Takut. Takut giler. Camana ni?” tanyaku mencari kekuatan apabila takut untuk menanyakan soalan ketika Duta Palestin, wakil FATAH berforum di CFS.
“Jangan takut Huda. Jihad yang paling besar ialah menegakkan kebenaran di hadapan pemerintah yang zalim.”
“Em!”
Keadaan dalam dewan. Memang panas punggung dengar celoteh pak cik ni.

Cerita 3
Dalam aku membuang masa, datang mesej dari seorang kawan mengacauku lalu entah macam mana aku mengajaknya ulangkaji silibus jihad setakat yang kami belajar..

“..K beyeh2 apa dalil tuntutan berjihad? Na btau dulu la ek attaubah ayat 41.. Allah cite kat c2 berangkatlah kam samaada dalam keadaan ringan atau berat, dan berjihadlah dengan harta dan diri kamu pada jalan Allah.. yang demikian itu lebih baik jika mengetahui..”

“Lg satu... as-Saff ayat 10-12..” celahku dalam sms.

Cerita 4
“Kak...lesulah duduk umah.”
“Jangan gitu, Huda. Rumahlah medan jihad sebenar kita. Bila jauh dari biah solehah, dari situ teruji supaya kita istiqamah ke tak dengan amalam-amalam yang baik...Selamat berjihad!” pujuk seorang kakak.
“Em....mekasih kak...Selamat berjihad...uh...”

Begitu lambat bagiku, hampir berumur 20 tahun baru mendapat pendedahan tentang jihad. Aku buntu siapa harus dipersalahkan, mungkin diri sendiri atau mungkin sistem pendidikan? Nak salahkan diri sendiri sebab rela masuk ke sekolah berasrama penuh lalu mendapat pendidikan sekular. Tapi sungguh, aku sering kali nak menyalahkan sistem pendidikan yang sekular, tapi nak buat macamana... Sekurang-kurangnya aku perlu bersyukur aku beroleh pendidikan jihad selewat usia ini, daripada kerugian jika berolehnya lebih lewat atau tiada langsung... Na’uzubiLlah

Semasa penyerangan Israel tanpa sebab ke atas Gaza awal tahun dahulu, aku lebih memahami akan jihad di Palestin. Itu jihad asghar. Jihad menentang musuh. Namun, aku diingatkan yang rata-rata umat Islam di negara lain juga sedang berperang. Perang pemikiran yang seringkali tewas. Kita perlu barangkali malu dengan pejuang agama yang syahid di Palestin, kuat menentang musuh, dan beroleh kemenangan dengan mati syahid. Tapi kita di sini... angkat senjata pun tak, budaya mereka jadi ikutan.. Na’uzubiLlah

Semasa cuti, baruku lebih faham mengapa jihad melawan nafsu tu jihad akbar. Hakikatnya nafsu sangat payah dilawan. Kata-kata semangat dari sahabat-sahabat sangat membantu hati mencari Allah...

Selesai sahaja menonton video jurutera keempat briged izzudin al-Qassan HAMAS, Muhannad At-Tohir, aku kian terasa betapa manisnya jihad itu. Beliau menyatakan.."Jihad itu adalah nikmat dari Allah s.w.t.”. Cara beliau dibunuh syahid sama seperti Sheikh Ahmad Yassin dan Dr Abd Aziz Al-Rantisi syahid.. dengan serangan helikopter apache Israel laknatuLlah.
"Jihad itu adalah nikmat dari Allah s.w.t.”-Muhannad At-Tohir

Dari suatu sumber yang dipercayai, jihad dari segi bahasa ialah bersungguh-sungguh dan mencurahkan sepenuh kemampuan tenaga, sama ada dengan perkataan atau perbuatan.
Jihad dari segi bahasa ialah bersungguh-sungguh dan mencurahkan sepenuh kemampuan tenaga, sama ada dengan perkataan atau perbuatan.

Kalau berjihad untuk exam, kejayaan yang didamba. Kalau dalam perniagaan, untung yang difikirkan.

Dari segi syara' pula, jihad ialah seorang Muslim mencurahkan sepenuh tenaga dan kesungguhan dalam usaha untuk memenangkan Islam, bagi mendapatkan keredhaan Allah.’ Oleh sebab itulah dirungkaikan kalimah jihad Islam dengan fisabilillah yang bertujuan untuk men thabitkan bahawa jihad yang dimaksudkan ialah jihad syarie..
Jihad ialah seorang Muslim mencurahkan sepenuh tenaga dan kesungguhan dalam usaha untuk memenangkan Islam, bagi mendapatkan keredhaan Allah.’ Oleh sebab itulah dirungkaikan kalimah jihad Islam dengan fisabilillah yang bertujuan untuk men thabitkan bahawa jihad yang dimaksudkan ialah jihad syarie..

Kalau berjihad dalam agama, balasan pahala, ganjaran syurga, ketenangan, keberkatan, kemudahan, dan segala ‘income’ yang ditunggu-tunggu akan mengiringi kita.
Tetapi mestilah jihad itu perlu kepada keikhlasan dan istiqamah, memburu keredhaan Ilahi.

Semoga kita terpilih untuk berjhad dalam agama, terus istiqamah dan ditetapkan langkah.

Kami amat merindui syurga-Mu ya Allah. Kurniakan kami tempat di dalamnya.

Jihad jalan kami, mati syahid cita-cita tertinggi kami.

Takbir~!

seronok pula tatap gambar pejuang agama Allah ni...


Seorang jurutera dari Briged Al-Qassam juga, Basil. Sahabat seperjuangan Muhannad At-Tahir. Beliau kembali ke rahmatuLlah lebih awal dari Muhannad, dan Muhannad menggantikan tempat beliau sebagai pemikir dan perancang serangan suatu ketika dahulu.



Doktor Abd Aziz Al-Rantisi... seorang doktor pemburu syahid yang berjaya menamatkan hafalan al-Quran di dalam penjara pada 1990




Tokoh terulung yang menubuhkan HAMAS, Syeikh Ahmad Yassin. Walaupun badannya lumpuh, namun dengan segala kudrat yang ada, beliau berjihad habis-habisan dengan memimpin HAMAS dengan menyediakan nyawa untuk perjuangan sebelum kembali ke rahmatuLlah pada April 2004...


p.s : Cerita di atas kisah benar dan nama dalam cerita bukan nama sebenar.
maksud: Biah Solehah- persekitaran yang baik , asghar-kecil, akbar-besar. Briged al-Qassam-sayap perjuangan HAMAS.

rujukan: nota persendirian, Tokoh-tokoh Gerakan Islam Abad Moden karangan Zainudin Hashim dan Riduan Mohamad Nor.


Darul, 12.20 am,28 Jun

Lagi tentang Islam Liberal

Lagi artikel copy and paste... dari saudara 'Izzat Anwari. Semoga bertambah kefahaman kita, dan dielakkan dari kekeliruan dan fitnah di akhir zaman. Dari : SUMBER

TAK DAK SAPA YANG TANYA,SAYA SENDIRI YANG NAK JAWAB

Golongan liberal sebenarnya sayangkan Islam namun ada beberapa fahaman mereka yang perlu diteliti. Namun dalam masa yang sama, golongan ulama’ harus juga memerhatikan apakah hujjah yang dikemukakan oleh mereka.”

Tidak, golongan Islam Liberal tidak sayangkan Islam. Mereka menggunapakai faham Islam melalui pandang sarwa Barat seraya mengkritik nas-nas al-Qur’ān yang jelas. Mereka didanai oleh yayasan-yayasan yang anti-Islam dan memegang objektif untuk de-Islamisasi masyarakat dari setiap sudut terutama dalam aspek ‘aqidah. Ulama’ lampau seperti al-Ghazali sudah lama mematahkan hujjah golongan Islam Liberal, namun hari ini golongan Islam Liberal didanai oleh Barat dalam memerangi semula pemikiran umat Islam terutama sekali selepas peristiwa 11 September. Kekuatan mereka dalam aspek material mematahkan kelemahan umat Islam dalam aspek faham ‘aqidah yang sebenar.

Saya lupa siapa tokoh SIS, namun beliau sentiasa menekuni ayat al-Quran setiap kali sebelum tidur. Ini bermakna, beliau cuba memahami Islam dan memperjuangkannya.”

Saya menekuni ayat-ayat al-Qur’ān juga, namun tanpa guru-guru saya yang pakar dalam tafsir al-Qur’ān, mana mungkin saya faham dengan maksud sebenar ayat al-Qur’ān tersebut. Golongan Islam Liberal memang menekuni al-Qur’ān, tapi mereka membaca terjemahannya sahaja! Lalu mereka mendakwa diri mereka boleh mentafsir al-Qur’ān sewenang-wenangnya seraya mengutuk ulama’-ulama’ lain akibat hukum-hakam Islam yang tidak selari dengan hawa nafsu mereka.

Kami pendakwah, bukan penghukum. Beza seorang pendakwah dengan ahli fiqh ialah, pendakwah melihat semua orang berpotensi untuk difahamkan tentang Islam, dan pendakwah melihat semua orang dengan penuh kasih sayang. Manakala ahli fiqh melihat sesuatu lalu menghukumnya dengan lima genre sama ada haram, wajib dan sebagainya.”

Mengatakan sesuatu yang halal itu haram atau sesuatu yang haram itu halal adalah haram, mengatakan sesuatu yang haram itu haram dan halal itu halal adalah wajib! Penda‘wah juga kena tahu bezakan yang mana halal dan haram. Mana mungkin penda‘wah namanya penda‘wah tetapi tidak dapat bezakan yang halal dan haram. Penda‘wah juga mesti berjihad. Persoalan ini sudah masuk dalam bab jihad. RasuluLlah SAW sangat berlembut dalam da‘wah baginda tetapi sangat keras dalam jihad sehingga Sahabat iaitu Ka’ab bin Malik dikenakan ‘hukuman’ yang cukup keras akibat meringan-ringankan jihad!

Saya sebenarnya telah membaca beberapa pandangan Islam Liberal. Yang paling menakutkan ialah apabila seorang tokoh mereka menyatakan tidak pernah wujud istilah Syariah Islamiah. Tidak pernah wujud Syariah Islamiah sebenarnya, kerana syariah tidak pernah Islamiah. Lalu beliau kemukakan beberapa bukti yang kukuh nampaknya, selain mempertikaikan beberapa perundangan yang wujud dalam Islam. Namun beliau bukan mengkritik Islam, sebaliknya mengkritik fahaman ulama berkaitan Islam.”

Salah sama sekali! Golongan Islam Liberal mengutuk ‘aqidah dan syari‘at yang dibawa Islam. Mereka sengaja menggunakan nama ulama’-ulama’ tertentu sebagai ‘umpan’ masyarakat umum untuk menunjukkan bahawa yang dikutuk itu adalah manusia biasa. Mereka ini juga menghina RasuluLlah SAW dan mempertikaikan al-Qur’ān dan al-Sunnah. Kita kena kenal dulu golongan Islam Liberal daripada akarnya, bukan dengan mudah menilai golongan ini melalui bacaan-bacaan ringan lalu meletakkan mereka ini sebaris dengan orang-orang yang faham Islam.

Usul ini menunjukkan Pas sebagai extreme parti. Orang non-muslim akan takut dengan Islam jika begini. Saya lihat Pas belum lahirkan group dakwah yang mampu berhujah dengan baik, maka di mana peranan dewan ulama jika begitu?”

Ini bukan persoalan internal management PAS, tetapi pendirian umat Islam terhadap golongan sesat fahaman Islam Liberal. Menyalahkan gerakan lain sehingga tidak melihat gerakan sendiri seolah-olah meludah ke langit dan diludah ke muka sendiri oleh orang lain. Tidak ada orang non-muslim yang takut dengan Islam jika umat Islam mengharamkan sesuatu yang sememangnya haram. Apa yang dinilai adalah kebenaran atas keilmuan yang sahih lagi benar, bukan apa pandangan masyarakat terhadap kebenaran yang dibuat. Kita sering risau pandangan orang lain terhadap Islam jika usul ini direalisasikan, tetapi kita tidak risau jika SIS dengan pantas menganjurkan program-program sesat yang mengutuk Islam secara terang-terangan! Di mana akidah kita?

Saya tak bersetuju jika Pas ingin mengharamkan SIS, ia menghalang kebebasan bersuara tentunya, namun itu bukan faktor utama. Faktor utama, saya melihat Pas telah menunjukkan mereka sebagai Parti menghukum bukan gerakan dakwah, kedua, Pas menunjukkan ciri-ciri masih belum bersedia untuk memimpin. Apabila mereka tidak mampu menghalang SIS, mereka membuat resolusi mengharamkan, ini ‘kuku besi’.

Kebebasan bersuara dalam Islam wajib menurut al-Qur’ān dan al-Sunnah, bukan kebebasan bersuara mengutuk Islam secara terang-terangan yang dilakukan oleh SIS. Kebebasan bersuara sebegitu adalah mengikut acuan Barat – sekular-liberal! PAS tidak menghukum kerana PAS langsung tiada kuasa untuk mengharamkan mana-mana pertubuhan di Malaysia. Dalam soal hudud juga, PAS tiada kuasa untuk menjalankan hudud kerana hudud adalah hak mutlak pemimpin Islam. Mana mungkin jiran saya mencuri saya memotong tangannya sesuka hati. Hanya pemimpin Islam yang berkuasa menjalankan hudud. Sama juga dalam konteks pengharaman SIS. Dalam konteks SIS, sepatutnya pertubuhan Islam menyeru supaya pihak yang berkuasa menyiasat dan mengharamkan ajaran sesat Islam Liberal dalam SIS, bukan pertubuhan tersebut.

Di mana Deedat dalam PAS?”

Di mana Deedat dalam kamu? Jangan mempersoalkan batang tubuh seseorang pemikir Islam yang lampau, tetapi persoalkan keilmuan dalam diri para penda‘wah di Malaysia. Deedat terbukti berkesan dalam da‘wah kepada non-muslim. Namun, dengan hanya mempertikaikan “di mana Deedat” untuk membantah suara kebenaran daripada sesebuah pertubuhan bukanlah sesuatu yang bijak. Bukan setakat membuka pekung di dada, malah perbuatan ini seperti melondeh seluar di khalayak ramai!

Kesimpulan, SIS seperti nyamuk. Ada yang digigit nyamuk lalu secara lemah-lembut menghalau nyamuk kerana dia percaya nyamuk adalah makhluk Allah SWT. Ada juga yang digigit nyamuk lalu menamparnya sehingga mati kerana khuatir nyamuk tersebut akan menggigit orang lain lalu menimbulkan penyakit atau wabak yang berbahaya. Malah ada juga yang digigit nyamuk lalu segera bangun dan mencari di mana tempat pembiakan nyamuk seraya menghapuskan kesemuanya kerana khuatir masyarakat sekitar akan dijangkiti penyakit atau wabak yang berbahaya tersebut!

Ini persoalan adab dalam berda‘wah. Variasi dalam da‘wah seharusnya dihormati sebagai jalan-jalan menuju kepada keberkesanan penyampaian kebenaran. Dengan mempertikaikan uslub orang lain yang berda‘wah walhal gerak kerja da‘wah sendiri masih lagi bertatih, mengeruhkan lagi masa depan da‘wah Islamiyyah di Malaysia. Semua gerakan da‘wah mempunyai mad‘u dan pintu-pintu yang bervariasi, maka pertahankanlah akidah Islam melalui pintu-pintu yang kamu jaga tersebut.

Jangan sesekali memberi pendapat tentang kesesatan fahaman Islam Liberal sedangkan kamu bukan ahlinya!

Maka, jangan sesekali cuba menghalang saya untuk memusnahkan tempat pembiakan nyamuk tersebut dengan cara tersendiri!

[Koordinator Angkatan Bertindak Banteras Islam Liberal (ABABIL)]

Satu Kegigihan

Saturday, June 27, 2009

Satu kegigihan. Tanpa disuruh, bawak buku duduk depan menyalin jawapan peperiksaan...

Bila malas dan rasa putus asa, aku patut malu dengan budak-budak ni. Aha..

Banyak yang aku belajar dari budak-budak ni. Semoga mereka membesar dengan baik, berguna buat agama dan semua.

Corat-coret kelas dan murid.

1, aku lupa action speaks louder than words. Bila sekali aku buat-buat baling marker pen dan pemadam papan hitam, esok-esok diorang baling pulak.

2, Budak-budak penat belajar dan buat sesuatu yang mereka tak faham dan tak tahu. Bila dipujuk buku cerita tu buku kawan-kawan ben10, tak sabar diorang nak membaca.

3, Mereka berpeluang bermain dalam kelas aku. Berlari, melompat, mengadu, bergaduh, dsb. Aku tak kisah bila ada cikgu kata aku tak reti control kelas. Haha memang betul pun. Aku bukanlah cikgu yang bertauliah, yang belajar classroom teaching methodology dll, asal budak-budak ni faham apa yang aku ajar, aku lega. Aku puas tengok mereka bermain dan menyakat kawan... Biar dari situ diorang belajar.

Differing view
Bila aku cerita yang budak-budak ni asyik mengadu, sorang cikgu cakap jangan dilayan sangat. Tapi, bila ade seorang yang lain dia mendengar, dia berpendapat, " Cuba wat aktiviti diorang mengadu sesama diorang. Budak tu baru belajar nak mengadu kat cikgu, sebab bosan belajar benda yang dia tak faham". Hoho hebat betul pandangan... Tak hairanlah sebab cikgu tu pernah jadi pensyarah pedagogi.. mesti dah masak dengan psikologi pendidikan.

4, Makhluk bernama budak ni ada tenaga yang melebihi batasan. Sebelum kelas main kejar-kejar, sewaktu kelas bergaduh dan bercakap banyak, selepas kelas bermain lagi. Ada budak yang cerdas otaknya, pernah bertanya aku, "cikgu, bumi ni berpusing kan?" tercengang kawan-kawannya. Lagi 1 soalan dia, "cikgu, fitnah ni lagi besar dosanya dari bunuh kan? fitnah tu tuduh kan?" MasyaALLAH. Mentaliti darjah 5 untuk budak darjah 2. Moga dia berjaya menjadi hafiz al-Quran sebagaimana nama hujungnya, al-hafidz.

5, Out of topic.. Aku sangat menyokong Kongres Sisstem Pendidikan Islam yang akan diadakan nanti. Semoga negara kita berjaya membangunkan sistem pendidikan Islam yang berjaya melahirkan insan holistik dari segenap sudut.. yang mungkin mendalami dan mengamalkan setiap tuntutan Islam... jihad dsb insyaAllah. Sila layari http://kongrespendidikan.blogspot.com

Kalau ada rezki.. nak pergi.. Jom...!



Sebelum balik... last snap of those kids.


BarakAllahu fii lakum.. Ma'an najah fis silmi kaffah...

2 minggu

Bismillah...

Semasa mula cuti, 2 minggu yang pertama aku tulis entri blog. Dan hari ini, minggu ke- 2 sebelum cuti habis, aku tulis entri penutup... huk3...

Banyak perkara berlaku waktu cuti... Iman pun yanzid wa yankus (turun naik)... Allah3.

Sebelum masuk belajar ni.... sape-sape boleh tolongku kasi tips2 persediaan sebelum masuk kuliyyah balik... Syukran!

Tazkirah

Sebelum hati ini kontang dengan ingat Allah, saya ambil krputusan untuk copy paste tazkirah ustaz Hasrizal untuk beberapa ketika. Semoga hati kita kenyang membacanya...

sumber : www.saifulislam.com

“Ustaz, ada perempuan minat dengan saya. Puas saya memberitahunya tetapi dia macam tidak faham-faham,” kata seorang anak muda kepada saya.

Kasihan.

Itulah nasibnya menjadi manusia ada rupa, barangkali.

“Anta cakap macam mana kepada perempuan itu?” saya menyoalnya.

“Saya beritahu dia yang saya belum bersedia untuk memikirkan hal ini. Saya baru sahaja menjejakkan kaki ke universiti, tak mahulah pening-pening kepala fikir tentang cinta,” jawabnya. Sugul.

“Hah, rasanya ustaz boleh agak kenapa perempuan itu tidak faham atau buat-buat tidak faham,” saya ketawa kecil.

“Kenapa ustaz?” anak muda itu seperti kaget dengan reaksi saya.

“Sebab anta masih memberikannya harapan. Perkataan anta menolaknya amat samar dan kesamaran itu diterjemahkan sebagai harapan” saya menambah.

Ya.

Itulah akibat-akibat yang timbul daripada perhubungan yang cuba dibuat di luar ikatan perkahwinan. Benda yang asalnya sudah salah, amat sulit untuk diperbetulkan.

Jika ia sebuah perkahwinan, maka komitmen perkahwinan diikat dengan proses ijab dan kabul, tanda menerima perhubungan itu secara sedar dan penuh tanggungjawab. Segala-galanya harus jelas. Apabila perkahwinan tidak lagi dapat dipertahankan, maka kaedah memutuskan ikatan yang telah dibina oleh ijab kabul itu, turut dilakukan dengan ijab kabul yang jelas juga.

Segalanya jelas.

“Aku terima nikahnya,” kata pengantin lelaki.

Ya, hubungan itu ialah sebuah pernikahan. Maka tanggungjawab, kasih sayang dan segala yang timbul tenggelam dalam perkahwinan itu dikendalikan oleh sebuah sistem bernama pernikahan.

Tetapi jika seorang lelaki dan perempuan itu ‘kawan-kawan dulu’, ‘teman tapi mesra’, ‘lebih hangat daripada biasa’ dan entah apa-apa lagi status rekaan seperti ini, atas dasar apakah garis panduan perhubungan itu mahu diuruskan? Melainkan serabutlah jiwa dan raga manusia yang terbabit dengan perhubungan seperti ini, dan ‘tiada Allah untuk membantu mereka’.

Itu soal menerima.

Soal memutuskan hubungan juga sama.

“Aku ceraikan engkau… dengan talak pertama” kata seorang suami.

Ungkapannya jelas. Bahawa ia bernama sebuah penceraian. Pemisahnya adalah talak. Justeru segala tanggungjawab, batas hubungan dan lain-lain, diuruskan oleh sebuah sistem bernama ‘penceraian’.

Tidak sekali-kali sebuah penceraian dibuat dengan ungkapan yang tidak jelas.

Ungkapan, “engkau tiada lagi di dalam hidupku” atau “mulai hari ini kita sudah tidak lagi boleh bersama” atau “pulanglah engkau ke rumah ibumu dan jangan kembali lagi” atau “engkau dan aku seperti anak panah yang sudah meninggalkan busarnya”, semua itu adalah ungkapan-ungkapan kinayah yang menyusahkan. Ia memerlukan kepada penyiasatan dan padanan contoh bagi mencari maksud apakah sang suami itu menceraikan isterinya, atau apa?

Maka permulaan perkahwinan adalah dengan ikatan yang jelas. Penyudah perkahwinan juga adalah dengan kenyataan yang jelas. Tiada samar-samar di dalamnya.

“Habis, apa yang patut saya buat?” tanya anak muda itu dengan wajah yang sudah agak cerah berbanding sebelumnya.

“Berikan perkataan yang jelas kepada perempuan itu” saya memberikannya cadangan.

“Aku ceraikan dikau?” soalnya sambil ketawa.

“Sudah aku terima nikahnya kah? Cuba anta sebutkan perkataan yang jelas. Ustaz nilaikan” saya menyoalnya pula.

“Saya tidak mahu bercinta dengan awak atau dengan sesiapa. Saya takut Allah. Lupakan saya. Lima tahun akan datang, kalau ada jodoh, adalah. Kalau tiada, pun tak mengapa” katanya, mencontohkan sebuah ‘talak’ untuk perhubungan di luar perkahwinan.

“Err… bahagian pertama lulus. Bahagian kedua, tak perlu” saya mengomen.

“Maksud ustaz?” tanya anak muda itu.

“Sebutkan sahaja yang anta takutkan Allah dan tidak mahu terbabit dengan cinta. Full stop. Bab kalau ada jodoh ke tak ada jodoh tu, tak payah sebut” saya menyambung cerita.

“Tapi macam kejam sangat bunyinya nanti, ustaz” kata anak muda itu.

“Ya, apalah sangat kejam pada menolaknya sekarang, berbanding kejamnya pilihan kalian menyertai kemurkaan Allah!” saya cuba menyudahkan perbualan.

“Hmm… I got the point. Thanks ustaz!” beliau tersenyum. Berfikir barangkali.

No sweat… Selamat menduda kerana-Nya” saya menghulurkan salam.

“Lepas buku AKU TERIMA NIKAHNYA, tulislah buku AKU CERAIKAN DIKAU pula, ustaz!” katanya.

Horrornya cadangan anta!” saya ketawa.

“Apalah sangat horror mengajar orang bercerai cara betul, berbanding horror membiarkan kami-kami ini kebingungan dalam kemurkaan Allah!” katanya, meniru ayat saya tadi.

“Amboi, pulang paku buah keras nampak!” saya tersenyum.

“Ustaz juga yang ajar!” jawab beliau, disambut dengan tawa kami semua.

Ya, andai keredhaan Allah yang kalian utamakan, fikir-fikirkanlah mengapa Allah meletakkan jarak pemisah antara kita dan zina seperti Timur dijauhkan dari Barat dengan firman-Nya:

17_32“Dan janganlah kamu menghampiri zina, Sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang amat jahat” [al-Israa' 17: 32]

Mungkin kerana kurangnya teruna tunggal dan anak dara tunggal sebelum mereka berkahwin, menjadi punca membiaknya ibu tunggal dan bapa tunggal selepas mereka berkahwin.

Bala… bala!

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
68000 AMPANG

CIA mind control

Thursday, June 25, 2009


Manusia yang berperikemanusiaankah?

Kemelut tamat



Betapa lembutnya hati seorang ulama, cepat memaafkan kesalahan sahabatnya walaupun jauh lebih muda.

Betapa hormatnya ustaz, sehingga cium tangan tuan guru.

Betapa mulianya ulama, dihormati sedemikian rupa.

...Ya Allah, daulatkan Islam...

~no more unity goverment~ it's fixed~

tags, first and last

Wednesday, June 24, 2009

Ni plak namanya tag terkumpul.

1st tag, cik atikah dawam yang bertarikh 30 disember 2008. finally...

a) Sesiapa yang kena tag, kena tulis 10 sesuatu berkenaan orang yang meng-tag dia…
  1. kawan sekolah menengah
  2. rumah hijau
  3. muda 24 jam dariku. he3
  4. going to us taking actuary science. good luck!
  5. brilliant
  6. dulu2, pernah sama2 kene denda buang sampah plastik hitam kt tong sampah besar dewan makan olehustzah faizah sebab lambat...
  7. live life
  8. punya kritikan yang aku suka mendengar dan berfikir tentangnya... heh
  9. dulu suka lagu ungu
  10. ade sorang adik, btul x?

b) Orang yang kena tag kena tulis 10 perkara. about yourself.

1. soalan yg paling malas dijawab ialah soalan ni.
2. love Allah
3. selalu failed dalam apa jua azam
4. selalu hilang fokus
5. love parents
6. love tarbiyyah
7. love siblings, siblings, siblings.
8. punya ramai adik beradik, tu yg sebut 3x tu.
9. ada anak2 murid yng bijak2.
10. sedang mencari sesuatu yang tidak akan berakhir.
11. nak tulis jugak lagi nombor 11... sekarang ni ialah malam terakhir bersama dengan orang yang nak pergi kem btn dan induksi-2 minggu, sebelum posting untuk kerja... sampai nak bawak 3 beg + extension sekali... Dengan berkata, "Lepas ni dah x duduk dengan mak dah.. isk, isk, isk"

2nd tag, kak fifi.

1. Put your iTunes, Windows Media Player, etc. on shuffle.
2. For each question, press the next button to get your answer.
3. YOU MUST WRITE THAT SONG NAME DOWN NO MATTER HOW SILLY IT SOUNDS.
4. Tag 10 friends.
5. Everyone tagged has to do the same thing.
6. Have Fun!

hm... playlist banyak sangat.. aku amik playlist nasyid la eh..

IF SOMEONE SAYS 'ARE YOU OKAY' YOU SAY?
lil abi wa ummi

HOW WOULD YOU DESCRIBE YOURSELF?
peristiwa akhir zaman

WHAT DO YOU LIKE IN A GUY/GIRL?
Shoutul harakah-bangkitlah mujahid (WOW!! )

HOW DO YOU FEEL TODAY?
Semarak perjuangan

WHAT IS YOUR LIFE'S PURPOSE?
Amal kerana Allah

WHAT'S YOUR MOTTO?
Satu perjuangan

WHAT DO YOUR FRIENDS THINK OF YOU?
Dunia Baru Islam

WHAT DO YOUR PARENTS THINK OF YOU?
Amalulillah

WHAT DO YOU THINK ABOUT VERY OFTEN?
Salahuddin Al-Ayyubi (lagu favourite Iqa!)

WHAT DO YOU THINK OF YOUR BEST FRIEND?
Penangan Zikrullah (insyaALLAH, he5)

WHAT IS YOUR LIFE STORY?
Muslim Scholar for Hire - SOA!

WHAT DO YOU WANT TO BE WHEN YOU GROW UP?
Merah Saga

WHAT DO YOU THINK WHEN YOU SEE THE PERSON YOU LIKE?
Bila Tuhan tak ditakuti

WHAT WILL YOU DANCE TO AT YOUR WEDDING?
Awas Penggoda

WHAT WILL THEY PLAY AT YOUR FUNERAL?
Solidarity in Islam

WHAT IS YOUR HOBBY/INTEREST?
Nidaul Jihad

WHAT IS YOUR BIGGEST FEAR?
Peristiwa Subuh

WHAT IS YOUR BIGGEST SECRET?
Gelombang Keadilan

WHAT DO YOU WANT RIGHT NOW?
Hikmah Kembara
WHAT DO YOU THINK OF YOUR FRIENDS?
Menanti di Barzakh

WHAT WILL YOU POST THIS AS?
Seruan Jihad

... SANGAT SUKA TAGGED NI. ANDAI DIHAYATI, mesti kalian faham kenapaku sangat suka tagged ni. sangaaaattttt TERkena dan TERkesan!!! walaupun sebahagiannya kurang relevan, aku abaikan...
tQ kak fifi..


3rdly, izzati. here you are..

in this tag you have to talk everything about anyone that you like:

hm....

1. apakah hubungan anda dengan dia?
sahabat...sahabat...kakak...kakak... adik beradik...

2. 5 impression terhadap dia?
cantik sangat (mata hati), ceria, cerdik, contoh, cool..

3. perkara yang paling memorable dia lakukan kepada awak?
banyak... nak yang mana satu...

4. perkara yang paling memorable dia katakan pada awak?
banyak... biasa la kalau dah sayang ni, banyak yg memorable..

nak yang mana satu...

5. kalau dia kekasih awak?
~saya bersyukur...

6. kalau dia jadi musuh awak?
~saya bersyukur jugak... gaduh itu nikmat!

7. kalau dia kekasih awak, awak akan??
~saya akan strive cari kekasih hati dia number 1 pulak...

sebab saya dah tahu siapa..

8. kalau dia jadi musuh awak mungkin kerana
~gaduh benda remeh

9. overall impression tentang dia?
~lovable

10. the most desirable thing to do to her
~curi buku dia...

11. apakah awak rasa pandangan orang terhadap awak?
~garang

12.apakah sebenarnya perangai anda?
~perangai macam dia (jawapan malas)

13. perangai anda yang anda benci?
~perangai yang tu...

14. orang yang anda ingin bersama2
~dia, dia, dia, dia, dia, dia, dia, dia, dan dia (semua orang lain-lain).

Dia, dan mungkin kamu!

15. katakan sesuatu untuk orang-orang(?) yang suka anda
~daftarlah sebagai pengundi bila dah cukup umur (^^)!!

16. tag 4 orang


~Kak Yi

~Kak Dayah

~Abang Farid

~Kak Intan

17. no 2 ada hubungan dengan siapa?

~hubungan serius dengan ABABIL.

18. no 3 lelaki atau perempuan?
~lelaki, dah nama abang.

19. no 1 single kah?
~ye single, tahun depan insyaALLAH kahwin..(alamak...isk3) >

20. no 4 belajar apa?
~belajar cara-cara nak dapat kerja, belajar jadi cikgu, belajar tentang nilai, belajar masak, belajar bahasa inggeris...~

skian,

..tag ni berakhir kat sini...no more tag to my friend..


Rules : Use Google image to find the answer to the questions below as rules. Choose images from the first page only and after that Tag 7 people.

1. Wish

-kedamaian hati dan fikiran, now and forever..

2. The city I was born

- Dunia penuh tipu daya...hm.


3. The city I was working

-street smart... where kids are too naughty

4. A place I'd like to travel


---the twenty three

5. A favourite house

-consists of rooms and toilets

6. A favourite animal

-same with Abang Amir's too

7. Name 7 person you want to tag

..siapa2 yang tiada blog..


4th tag, Kak Mynn :)


b)Link / ceritakan kembali siapa yang memberikan award ini kepada anda.

yea.. ni part yang paling best.. nama kak min.. atau siti aminah imran.. ex debater.. study biomedic.. pernah jumpa adi putra.. pernah ajarku formula bukit adiputra.. punya idea bernas juga relevan.. gaya bercakap yang professional... (tak boleh tahan..., belanja pasnih) anak bongsu dari 2.. mencari redha Ilahi...

c) Setiap blogger mesti menyatakan 10 fakta/hobi diri
10 je? awat la skit sangat... selalunya tag ni banyak yang ditanya..
seorang HAMBA, seorang anak, seorang adik, seorang kakak, seorang kawan,
ok.. dah 5..
seorang pelajar, seorang penulis, seorang pembaca, seorang orang, seorang KHALIFAH..
ok.. dah 10.. ada lagi soalan??

d) Anda perlu memilih 6 penerima award...
Nani, Ika, Syuha, Ika Huda, Alia, Idayu... semua xde blog lagi.. HA5x

~penat rupanya buat tag ni... susah betul soalan2... lagi senang soalan periksa Math darjah 2... ok... selamat jalan kakak.. elok-elok berkursus, elok-elok bekerja.. Selamat belajar murid-murid.. jangan duk gaduh pastu menangis je.. hoping no more tag..

Awards

Tuesday, June 23, 2009
Salam...
Award terkumpul...
Banyak rupenye dapat award..
Mekasih3..
Ha... layannn...

~ni raihan madihah ng kak siti aminah kasi




~ ni kak fifi kasi








~ni izzati kasi!


Kalau ade orang berniat nak kasi award lg.. kasi by hand yer..
ciao

Islamophobia

"Ketika orang-orang kafir menanamkan kesombongan dalam hati mereka (iaitu) kesombongan jahiliah, maka Allah menurunkan ktenangan kepada Rasul-Nya, dan kepada orang-orang mukmin, dan (Allah) mewajibkan kepada mereka tetap taat menjalankan kalimat takwa, dan mereka lebih berhak dengan itu dan patut memilikinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu." (48: 26)

"Dialah yang mengutus Rasul-Nya dengan membawa petunjuk dan agama yang benar, agar dimenangkan-Nya terhadap semua agama. Dan cukuplah Allah sebagai saksi."
(48 :28)


Bila aku fikir-fikir, kenapalah orang-orang bukan Islam (sila baca : orang kafir) sangat memusuhi Islam, dan bila aku teringat ayat-ayat Allah kat atas tu, aku pun buat kesimpulan awal di atas pemikiran yang cetek ni, mungkin sebab diorang benci bila Allah janjikan kemenangan dan ketenangan ke atas orang-orang beriman. Dan mereka mungkin takut dengan janji-janji Allah, dan disebabkan 'hamiyyah'-kesombongan yang tinggi, mereka menentang Islam habis-habisan... berasa jijik dengan Islam.. atau sengaja menyuntik fikrah 'islamophobia' dalam diri sepekat-pekatnya..

Ni antara kenyataan2 mereka yg islamophobia, terasa nak tembak je sorang2. LINK

Pandainya mereka.
Pandainya mereka, memusing apa yang dipusing. Setuju tak jika aku cakap, hasil dari kebencian dan ketakutan mereka, mereka berjaya mencipta pelbagai idealisme sebagai contoh, hedonisme, pluralisme, sekularisme, LIBERALisme, dan segala isme2 yang lain. Tambahan dengan jarum2 suntikan dari beberapa S dan F (sex, song, food, sport) yang kita nikmatinya hari-hari. Tapi tanpa sedar, kita seronok menikmati dunia ciptaan mereka.

Pandainya mereka.
Akhirnya, atas usaha-usaha yang bersungguh, kepekatan 'islamophobia' mereka tercurah dalam cara yang halus kepada kita, remaja-remaja Islam sedikit demi sedikit. Kita mungkin menjadi fobia jika perlu mengikut ajaran Islam secara menyeluruh. Bahkan, dahulu, aku pernah fobia kepada mereka-mereka yang sering berjubah dan bertudung labuh... Pernah ada perasaan macam ni x?

Kini
Hakikatnya orang-orang kafir jauh, tapi, segala macam perang pemikiran mereka, sampai kepada kita, kita yang mengambil Islam sebagai ritual dan adat resam... Islamophobia ini ancaman untuk kita? Atau kita dah menjadi mangsa? Mereka akan bergelak ketawa keriangan andai melihat kita terkapai-kapai jauh dari Islam yang hakiki. Berjayalah misi mereka... 1 muhasabah.

Aku doakan agar kita dapat mengamalkan Islam yang sempurna, kerana di situ kunci kejayaan dan kemenangan kita... *TAQWA*


takbir~!

Hari Ayah, Hari Ma, Hari-Hari?

Sunday, June 21, 2009

Selamat hari bapa setiap hari untuk ayah.

Selamat hari ibu setiap hari untuk emak.

Selamat hari kakak, abang, dan adik untuk kakak, abang, adik.

Selamat hari hamba untuk semua hamba ALLAH.

Setiap hari, setiap masa.

Selamat hari hamba untuk diri sendiri.

zzzzzzzzzzzzz

Put the love, everything will be on its way

Entri ni ditulis 2 tahun yang lepas, dengan bahasa yg ada 'grammatical errors' dan pemikiran yang masih pramatang dan maha dangkal, layan~

One day, a good friend of mine had teached me how to cook through the phone. After pouring the predicament of my skills n knowledge in cooking, then she said,

“there’s one thing that u must put into ur cooking.guess what’s that?”

“hm….what’s that ha?what’s d incredible thing? Aji? “guess me.

Aji is represented Ajinomoto.

“No,no..wrong! another answer?”

“hm…what’s other? cube? salt? sugar?”..sugar was also in the list, hu2, that wasn’t sound any funny esp those who didn’t do well in cooking.

“NO…..u wanna know what’s that?”

“YES…what’s the incredible thing?”

“L… O… V… E… love,” she spelled the answer.

“LOVE? why love? ” asking me without any interesting thoughts behind her answer.

“hm..u may didn’t realize, but, if u put LOVE, ur cook will be definitely tasty ever…”

” even we didn’t do well in cook?”

“yups..put LOVE, everything bad will appear differently. that was my mom’s recipe”

“hm..okay..thank u..next time, i will put my love into my dish”

—-that was my conversation with my friend through d phone a long tyme ago—-

when i shared with my mom about the secret recipe that i got from her, my mom only grinned n laughed. “love..it sounds funny..” mom said. “hm..why do u laugh? is it very funny after all? don’t 4et 2 put ur LOVE in ur cookings..” grumble myself.

LOVE? what is soo special about the word? but, 4 now, i just realize the importance of love..the incredible power that love has..LOVE IS BLIND..CINTA ITU BUTA in malay..of course cinta itu buta, kerana cinta tak mengenal sesiapa utk dikasihi. kerana SAYANG, semua boleh jadi. kerana SAYANG jualah, sgala kekurangan menjadi lutsinar dan tidak kelihatan.

sama jualah dengan makanan tadi. jika LOVE dimasukkan secukup cukupnya oleh tukang masak, dan orang yang menikmati makanan TURUT menikmati dan berkongsi LOVE, segala kekurangan tidak dapat dilihat. semuanyaa sedap belaka. makanan yang dimasak tadi boleh habis dengan liciN!

same jualah halnya dengan loving couples di luar sana. bila dah SAYANG, segala kekurangan hilang di mata. yang ada hanyalah yang baik-baik belaka.

“U buat apa2 sekalipun, semuanya OK untuk I ,”ucap seorg pemuda kepada buah hatinya.

“U nak pakai baju yang sama ni sejuta kalipun, takde masalah buat I,I still suka kat you,” ucap seorang wanita kepada teman lelakinya walaupun teman lelakinya sering memakai baju yang sama setiap kali berjumpa.

img_1036edit.JPG

**CINTA dan KASIH ibu kepada anaknya. Seseorang ibu akan sentiasa memenuhi hasrat anak kecilnya walaupun anaknya mempunyai pelbagai ragam.** (NABIL 3 tahun)

itulah kuasa CINTA. mampu membutakan sesiapa sahaja menjadi buta.

that is d power of LOVE. may make anyone didn’t realize hunded percently what they faced.

Semailah CINTA kepada Allah, agar kita masih beroleh kasih sayang-Nya.

Semailah CINTA kepada Rasulullah dengan selawat, agarkita beroleh syafaat daripada baginda.

Semailah CINTA kepada ukhrawi, agar kita masih ingin beramal untuknya apabila kita ditenggelami habuan duniawi yang maha melekakan.

tepuk dada, tanyalah iman. CINTA kita di mana...

–tahniah dan syabas kerana berjaya membaca sampai ke baris ini. tanda kamu cinta kepada saya.hihihihihihihihihihihihihihihi;p–

rujukan: saifulislam.com


"Tiada pembicaraan rahsia antara tiga orang melainkan Dialah yang keempatnya, dan tiada (perbicaraan antara) lima orang melainkan Dialah yang keenam dan tiada (pula) perbicaraan antara jumlah yang kurang dari itu atau lebih melainkan Dia ada bersama-sama mereka di mana oun mereka berada, kemudian Dia memberitakan kepada mereka pada hari kiamt (nanti) apa yang telah mereka kerjakan. Sesungguhnya Allah maha Mengetahui Segala Sesuatu." (Al-Mujaadilah : 7)

p.s: Sekarang, skill memasak bukan mcm dulu lagi... hehe.



Islam Liberal

Wednesday, June 17, 2009
Bismillah..

Dalam kesibukan kita membuat tagged dan lain2, saya rasa isu ni perlu dihighlightkan. Walaupun sekadar copy and paste, tapi semoga ni langkah awal untuk kita mula faham, dan x mustahil satu hari nanti kita boleh kupas sendiri. Panjang, tapi nak dikira dengan isu akidah yang lebih besar, semoga ilmu ni berbaloi untuk kita di akhirat kelak. Ok, jom baca diam-diam... insyaAllah ikhlas... Heh.

sumber : Web Blog ABABIL-Menatang apa Islam Liberal?

Oleh `Izzat Anwari bin Hasni

Dewasa ini isu mengenai Islam Liberal menjadi topik utama perbahasan dalam masyarakat oleh ahli akademik, para pemikir bebas, dan ahli agama. Ramai yang memberi hujah yang sangat bernas dan mempengaruhi masyarakat umum terutama kepada mereka yang langsung tidak mempunyai pengetahuan yang sebenar tentang Islam Liberal. Perkara ini sedikit sebanyak menjadi faktor penerimaan unsur-unsur Islam Liberal dalam masyarakat tanpa disedari.

Malah kehidupan kita hari ini dikelilingi oleh produk-produk Islam Liberal bermula dari cara berpakaian, cara bersosial sesama masyarakat hinggalah kepada cara beribadat. Lebih sukar lagi apabila masyarakat umum sudah menerima semua unsur Islam Liberal ini sebagai tatacara hidup ‘Islam’ tetapi hanya berdasarkan kefahaman akal mereka sahaja tanpa merujuk dua sumber pegangan Islam yang asas; al-Qur’ān dan al-Sunnah.

Siapa Islam Liberal?

Rata-rata kita keliru dengan istilah Islam Liberal yang sebenarnya. Liberal membawa maksud pembebasan atau pelonggaran. Golongan Islam Liberal juga selalu mentafsir istilah liberal sebagai pencerahan.

Pendukung Islam Liberal menganggap diri mereka sebagai penyelamat umat Islam susulan Islam itu sendiri membawa masalah kepada umatnya seperti undang-undang syari‘ah yang kononnya menindas masyarakat menurut dakwaan mereka. Golongan ini juga sering menyalahkan sebahagian besar ulama’ kerana terlalu berpegang dengan al-Qur’ān dan al-Sunnah.

Maka pembebasan atau pelonggaran yang ingin mereka lakukan adalah untuk jauh dari kefahaman Islam yang sebenar iaitu Islam yang dibawa oleh baginda Rasulullah SAW sejak 1400 tahun dahulu. Pendukung Islam Liberal mendakwa perlunya reformasi dalam Islam supaya bersesuaian dengan keadaan semasa serta memenuhi semua keperluan dan kehendak manusia menurut peredaran zaman serta perkembangan akal fikiran.

Oleh sebab itu, banyak hujah mereka yang menggunakan ideologi-ideologi barat terutamanya, untuk menentang Islam secara diam-diam dan halus. Ideologi-ideologi ini hanyalah bersandarkan logikal akal semata-mata, maka ideologi ini mudah diterima oleh masyarakat yang kurang faham Islam sebenar dan longgar pegangan aqidahnya.

Lebih menakutkan lagi, semua umat Islam berpotensi untuk menjadi pembawa Islam Liberal akibat mentafsir ajaran Islam mengikut kefahaman akal semata-mata tanpa merujuk kepada al-Qur’ān dan al-Sunnah menerusi para alim ulama’ yang sahih. Tidak hairanlah jika ada di antara golongan Islam Liberal tidak akan mengaku mereka ini membawa fahaman Islam Liberal atas dasar mereka tidak mengenali antara satu sama lain walaupun fahaman yang dibawa adalah sama dari segi konsep asasnya.

Sejarah Liberal Agama

Sejarah bermulanya liberal dalam agama adalah di Eropah sewaktu cengkaman pihak gereja terhadap masyarakat di sekeliling mereka. Keilmuan golongan saintis ketika itu meningkat berdasarkan penemuan-penemuan baru yang kebanyakannya bercanggah dengan pegangan ajaran Kristian.

Maka pihak gereja menghalang sama sekali para ilmuan ini untuk mengesahkan penemuan mereka dan mereka ini dilabel sebagai pembawa ajaran sesat. Contohnya, pihak gereja sudah lama memegang kepercayaan bahawa bumi ini berbentuk rata dan mendatar. Apabila golongan saintis cuba membuat dakwaan bahawa bumi ini berbentuk sfera mengikut kajian yang telah dilakukan, golongan ini ditentang oleh pihak gereja atas alasan menentang fahaman Kristian secara terang-terangan. Maka terjadilah pergolakan sehingga Kristian berpecah kepada dua – Katolik dan Protestan. Golongan yang tidak bersetuju dengan pihak gereja ketika itu adalah Kristian Protestan.

Tragedi ini berlaku akibat ajaran Kristian itu sendiri telah diseleweng daripada ajaran Nabi Isa AS oleh Tarsus yang juga dikenali sebagai St. Paul atas kepentingan peribadi. Maka segala kepercayaan yang dipegang bukanlah suruhan Tuhan tetapi lebih kepada logikal akal manusia setempat dan semasa sahaja. Dengan itu ajaran Kristian telah berlawanan dengan hakikat kejadian alam dan perkembangan akal manusia.

Golongan saintis yang menentang pihak gereja sewaktu era pembaharuan di Eropah hanyalah ingin menyatakan kebenaran dan bukanlah menentang Kristian itu sendiri. Apabila kebenaran yang dibawa oleh golongan ilmuan berlawanan dengan kepalsuan yang dibawa oleh golongan agamawan, terjadilah pergolakan dan perpecahan.

Mengapa Islam Perlu Liberal?

Tidak ada langsung alasan yang kukuh golongan Islam Liberal untuk membebaskan ajaran Islam sekarang seperti apa yang telah berlaku dalam Kristian. Ajaran Islam sudah pun lengkap dan sempurna syari‘atnya kepada umat manusia hingga ke Hari Kiamat. Ajaran Islam juga tidak menindas mana-mana pihak malah menjaga kesejahteraan manusia tanpa mengira umur, bangsa, adat, dan negara.

Golongan Islam Liberal juga mempunyai agenda tersembunyi dalam melonggarkan pegangan aqidah umat Islam atas dasar dibayar dengan lumayan oleh beberapa pihak tertentu yang anti-Islam. Perencanaan ini dilakukan dengan teliti dan menggunakan media massa sebagai alat utama menyerang pemikiran umat Islam dalam merosakkan aqidah serta memusnahkan pegangan terhadap al-Qur’ān dan al-Sunnah.

Di Indonesia sudah wujud satu agama baru iaitu Islam Liberal yang didukungi oleh Jaringan Islam Liberal (JIL). Jaringan ini sangat berpengaruh dalam membahas isu-isu Islam Liberal sehingga garis yang jelas di antara Islam sebenar dan Islam yang diliberalkan itu samar kelihatan. Situasi ini harus dijadikan iktibar dan amaran kepada umat Islam di Malaysia dalam menjaga kesucian dan ketulenan Islam itu sendiri hingga ke akhir hayat kita.

Saranan Golongan Islam Liberal

Golongan Islam Liberal membawa agenda merosakkan pegangan aqidah umat Islam secara sedar atau pun tidak melalui media massa, program tertutup dan terbuka, drama atau filem yang disuntik idea liberalisasi Islam, dan sebagainya. Kebanyakan saranan golongan Islam Liberal ini bersifat halus dan sukar dikesan akibat sebahagian besar isu yang diketengahkan sudah sebati dalam masyarakat.

Antara saranan utama golongan ini adalah mempertikaikan pandangan serta kenyataan para alim ulama’ yang benar. Mungkin kita kurang sedar tentangan golongan Islam Liberal terhadap alim ulama’ akibat pendedahan media massa yang lebih menyebelahi mereka dan kurang menekankan pandangan serta kenyataan alim ulama’ terhadap sesuatu isu. Situasi ini sangat berbahaya di mana masyarakat sudah berani mengkritik mufti-mufti atas fatwa yang dikeluarkan dengan pelbagai alasan logikal semata-mata.

Golongan Islam Liberal juga mengajak masyarakat kebanyakan supaya berani memberi pendapat terhadap sesuatu isu agama mengikut pandangan sendiri tanpa merujuk kepada ahli agamawan yang berkeutamaan dalam membincangkan isu tersebut. Situasi ini jelas bilamana perbincangan dalam isu-isu agama seperti poligami dibincangkan dalam media massa dengan menjemput artis-artis serta ahli korporat sebagai panel undangan. Mengapa para alim ulama’ diketepikan? Ini kerana isu yang dibincangkan hanyalah untuk memenangi agenda golongan Islam Liberal ini.

Usah terkejut jika ada di antara golongan Islam Liberal ini mempertahankan hak golongan gay serta lesbian. Atas alasan kebebasan individu untuk memilih pasangan, golongan Islam Liberal membuka ruang kebebasan kepada umat Islam supaya melangkah setapak lagi menjauhi aqidah Islam yang dipegang selama ini. Antara liberalis Islam yang lantang mempertahankan hak ini ialah Raquel Evita Saraswati, Koordinator Projek Ijtihad dibawah kelolaan Irshad Manji.

Di Malaysia, golongan Islam Liberal ini sangat rakus menghentam institusi Mahkamah Syari‘ah atas alasan mengiktiraf Mahkamah Sivil sebagai jalan keluar menyelesaikan segala permasalahan undang-undang yang utama. Kebanyakan kes yang digunakan oleh golongan Islam Liberal untuk menentang institusi Mahkamah Syari‘ah ialah perceraian, hak penjagaan anak, hak untuk murtad, penentangan terhadap poligami, dan sebagainya.

Mari Banteras Islam Liberal

Tidak ramai orang yang sanggup menumpukan tenaga dan usaha untuk membanteras Islam Liberal hingga ke akar umbi. Puncanya ialah kurangnya pendedahan terhadap penyelewengan Islam yang dilakukan secara halus dan licik. Malah gaya hidup masyarakat Islam di Malaysia sudah dibelenggu dengan unsur-unsur liberal tanpa kita sedari. Hasutan dan propaganda yang dibuat oleh golongan Islam Liberal ini juga sangat halus sehingga kawan sendiri juga berpotensi menjadi lawan.

Risiko membanteras Islam Liberal terlalu besar namun tidak ada yang lebih besar dari kekuasaan Yang Maha Esa. Semoga usaha membanteras ini mendapat keredhaan-Nya dan sentiasa dibekalkan dengan kekuatan yang tidak putus-putus.

Saya akan mendedahkan lagi penyelewengan akidah oleh Islam Liberal dalam tulisan-tulisan yang berikutnya. Diharapkan tulisan ini dapat disebarkan dan usaha yang kita lakukan sentiasa dinaungi rahmat dari Allah SWT, inshaAllah.

Off they went.

Monday, June 15, 2009
Kelas lama. Pengalaman masa budak-budak. Zaman "hitam"ku. (credit to Zarifah for pic)

Off they went. Leading their way to our beloved former school.

Adibah, Izzati, Erin, Zarifah, and Zalikha,
thank you! Come again!
May us be friends 'sampai ke syurga'~
You all are very nice indeeeeed


p.s : I'm looking forward for issues regarding Sister in Islam and any information that relates with liberalisme. any suggestion of books is highly appreciated.

For Zarifah, "Any suggestion, international relation student?"


future wedding photographer ><

Sejenak perihal MATI- part 2

Friday, June 12, 2009
BismiLlahi waLlahuakbar...

Semalam ayah pesan, el waktu ka saif, pepatah arab ni lagi tepat dari masa itu emas, sebab masa itu memang memotong kita... Potong hidup kita, nanti tinggal sedikit sebelum titik akhir hidup kita.. Jadi, kurangkan membunuh masa, betapa berharganya...

Bila ayah pesan, selalunya kena pada masanya.

3 hari lepas, kejadian menembak jemaah-jemah yang sedang bersolat di Narathiwat. 11 orang Islam terbunuh ketika solat. Kejam dan tindakan tidak beradab langsung.

2 hari lepas, seorang pelakon, arwah Shukri Hashim telah kembali ke rahmatuLlah.

1 hari lepas, semalam, seorang pelajar perubatan Malaysia di Mesir, Muhammad Ammar telah kembali ke rahmatuLlah. Kemalangan dalam perjalanan pulang dari Ain Sokhna.

Semoga Allah mencucuri rahmat ke ats orang Islam sekalian... Semoga ditempatkan dengan orang-orang yang soleh...

Malaikat maut mengintai kita 70 x sehari, dan alangkah hairannya pabila melihat manusia bergelak ketawa...

Ingat mati adalah langkah yang terbaik untuk kita bersedia...

Jangan rasa janggal. Jangan rasa kekok, jangan rasa kita lambat lagi... mungkin esok waktu kita...

Berpakaian serba putih.. [klik]

Banyakkan bergurau pasal mati...

Jaga roh kita, kerana selepas mati roh yang akan naik ke langit... Jasad ditinggalkan.

Ya Allah, akhirilah kami dengan pengakhiran yang baik...

Lunakkan hati kami dengan mati...

Blog Allahyarham Muhammad Ammar
Blog sahabat Allayarham Muhammad Ammar
Berita Perubatan Mesir

Berapa kali aku dah selawat? istigfar? zikir? atau perkara itu terlalu asing untukku amal...?
Allah lebih suka amalan yang sedikit tetapi istiqamah

Amalan yang berterusan sehingga selepas mati,
Ilmu yang bermanfaat, Anak yang soleh, dan Sedekah Jariah.

p.s : Aku ada menerima satu nota memohon sumbangan program kebajikan oleh MRC CFS IIUM ke Kemboja. Antara misi mereka ialah membina masjid yang belum siap, ber'budget'kan RM 30 000 (tak termasuk kos untuk masjid). Kepada sesiapa yang murah hati untuk beramal jariah, boleh emelkan kepada cahaya_solehah@yahoo.com. Bak kata penganjur, Rm 10(sedikit) pun takpe... Mereka terbuka menerima.

Sama-sama doakan, insyaAllah.

Siiru 'ala barakatiLlah...

Kenapa memilih farmasi?

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillahirabbil’alamin...

Antara langkah-langkah penyediaan sebelum masuk main camp, pencerahan diri sendiri terhadap farmasi perlu dibuat... Alhamdulillah, Allah izinkan aku menceduk sedikit ilmu hasil chat dengan prp pharmacist, kak Zarith .

Kalau orang tanya aku, “Kenapa pilih farmasi?” Hm.. aku mungkin tiada jawapan exact untuk menjawabnya.. Atau aku mungkin menjawab, “Sebab tak nak amik medic.” Hehe. Ataupun “Sebab suka chemistry waktu sekolah,” Ataupun maybe akan terlintas, “Sebab tak tahu dah nak amik ape..” .Macam orang tiada pendirian. Aku ni bukanlah orang yg super genius untuk suka-suka pilih kos yang ada, buktinya pelajaranku di matrix pun tak maintain langsung. Hatta, kelayakan minima sebenar kos ni pun tak aku capai, tapi syukur, lantaran budi baik bicara UIA terhadap pelajar-pelajarnya, aku diterima masuk ke kos ni. Kalau mahu kira aku belajar farmasi sebab minatkan chemistry, tapi kenapa subjek kimia 1, 2, dan 3 kat matriks takde langsung yang aku skor mumtaz.. Sungguh teruk. Tapi, hakikatnya Allah yang maha mengetahui setiap perkara, masih ditempatkan-Nya aku ke dalam kos ini, mungkin sebagai petunjuk supaya aku berjuang dalam bidang ni... Mungkin aku mampu menghadapinya... Wallahu’alam.

Setelah habis sem 2 matriks, aku memang terkejut ramai yang bertukar kos, ke medic dan dentist... Betulkah mereka tukar sebab minat, atau ada sebab-sebab lain... Hairan memang hairan, sebab setelah aku melihat seorang student yang baru lepas belajar medic selama 5 thn, macam nak lelah aku tengok dia, kasihan pun ada juga, aku rasa medic memang terlalu mencabar, dan siapa yang suka-suka tukar medic tanpa minat yang mendalam, aku risau mereka akan menyesal nanti.. oho, mintak maaf akan kenyataan ini.. Walaupun aku sedih sebab ramai kawan dah tukar kos, tapi takpelah, semoganya segala yang terbaik untuk kamu semua.. Biarlah farmasi menjadi kos yang paling kurang popular di antara 3 kos itu... dan biarlah aku belajar farmasi dengan jayanya.. dengan izin Allah. Semoga kau dan aku cemerlang dalam bidang masing-masing, semoga kita beroleh dean’s list tiap-tiap semester, amin, amin amin.. he he.. Semoga cemerlangnya kita, berguna buat agama suatu hari nanti, bukan berguna buat diri sendiri je.. insyaAllah!!

Ok, masuk cerita... Belajar farmasi ni 4 tahun kalau di UIA. Ada seorang kakak ni bagitahu, bila tahun ke 3, baru rasa seronok nak jadi ahli farmasi ni. Maksudnya, pendedahan tu lebih meluas, dah start praktikal@klinikal. Waktu belajar, banyak pergi lawatan (ni yang best ni), gi kilang-kilang dan sebagainya. Farmasi guna pointer, bukan pass/fail macam medic.

Dan dipendekkan cerita, selepas belajar, perlu housemanship selama setahun di hospital kerajaan... Waktu ni, seseorang tu dipanggil sebagai PRP (pre-registered pharmacist), kalau doctor plak dipanggil HO( hospital officer). Cuma yang bezanya, HO 2 thn h/manship, PRP pulak 1 thn... Dan bila dah habis, boleh naik ‘pangkat’ jdai FRP yakni fully registed pharmacist, kalau doctor plak, bila dah habis houseman dikenali sbg MO... Tp bagi yang nak smbung masters, boleh apply waktu jadi PRP, dan tak perlu apply untuk FRP. Bila dah FRP, kiranya dah dapat lesen pharmacist dah, dan boleh kerja, tapi dengan syarat kerja dengan kerajaan 3 thn sebelum kerja sendiri...Maksudnya sebelum kerja sendiri tu kena kerja 1+3 tahun. Kerja sendiri tu maksudnya nak bukak perniagaan ke, nak kerja swasta ke, dan lain-lain. TAPI, kalau pemegang scholar JPA, perlu tambah 3 tahun lagi kerja dengan kerajaan. Total 1+3+3= 7 tahun.

Kalau kat hospital, ada bahagian-bahagian dia, outpatient, ward round, dan lain-lain.. Nak terperinci boleh baca dialog chattingku dengan kak Zarith.. rasanya tak perlulah aku nak salin semua balik...Cuma nak tambah skit lagi, antara istilah-istilah yang baru belajar semalam :

TDM- therapeutic drug monitoring (kena adjust dose dan bagi suggestion dose kat doctor)
Satelite pharmacy – ’cawangan’ dari inpatient dpmt untuk meringankan beban kerj yg banyak
Locum- kerja dengan farmasi luar utk dapat extra income semasa kerja dengan govt
enforcement-g wat check farmasi, kedai2 ubt cina, kedai2 mkn
Outpatient dpt, inpatient(inpt) dpmt, TPN pharmacy, DIC, stor deparment.

Selebihnya, boleh baca terus dari perbualan kami semalam. Aku kepilkan sekali yang dah diedit. Semoga bermanfaat.


Klik untuk besarkan. Mmg ni buah tangan utk sahabat2. Save pun boleh.. Saja background love, kasi sayang lebih sama farmasi. Huhu




Khas buat Nani, Ika, Ika Huda, Yana Abd Rahman, Arifah, Faiqa, Najwa, Najihah, Kak Sarah, Adibah, Hafizza(shah),
Kak Sa, Kak Muni, Che Nat, Aisyah, dan Husna ganbatte~ chaiyok~ sama-sama kita berjuang ye^^
Ye.. tak lupa juga yang dah tukar kos... Kak Ain, Wan, Sarah Zahrawi, Sarah Shah, Syuha, Idayu, Asma, Alia, Wani, Izzati Naseri, dll.. chaiyok juga~

Buat Liyana Nordin, semoga Allah permudahkan urusan kamu...
Dan semua kawan2 sahabat handai... selamat memartabatkan Islam..!


sedikit je ni yang dapatku kongsi... faham ke? ni ada link yg lebih tersusun : Hospital Sibu-unit farmasi

KAK ZARITH, thank u soo much! All the best for you and Kak Shaabana~

Wassalam :)

p.s : dpt/dpmt/dept -deparment, pt -patient, dispens-dispensari.

Darul,
4.00 pm,
120609