200x200

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد

T.T

Thursday, January 20, 2011
Perjalanan itu panjang...

"selamat melangkah ke dunia hamalatul quran"
Aku terdiam. Hanya mengangguk. Antara faham dan tidak.

"Quran ni mukjizat. Kamu letakkan dia nombor 1, yang lain akan ikut.."
Menelan air liur.

"Jangan menduakan Quran. Kamu menduakan dia, dia tinggalkan kamu..."
Telan lagi.

"Macamane ni ngan Quran kamu ni? Saya x dpt nak tlg melainkan kamu tolong kamu sendiri"
Gugup.

"Sanggup x saya failedkan kamu kalau kamu berterusan macamni? kamu nak lulus exam ke nak lulus Quran?
"Sanggup" jawabku malu.
"Nak lulus 2-2." jawab sahabatku
"Kalau nak lulus 2-2, usaha kena double"
Terdiam.

"Kamu ulang berape jam sehari? Ngaji berape kali sehari? Kadang2 rase banyak sebab g banding dgn orang biasa. Cube tgk org y masyi. Brape banyak diorang ulang sehari???"
Tertunduk malu.

"kenikmatan menghafal bila kamu dapat mengulang bila tak yah tengok mashaf.. Kalau hafal tp tengok mashaf, baik x yah hafal"
Astagfirullah.

Aku Muslim, tapi jarang mengaji.
Aku Muslim, ngaji tapi jarang melekat.
Allah, Muslim apekah aku ni?
Manual Allah terus terang depan mata.
Mukjizat agung.
Kenapa culas sangat?
Manja sangat?
Sebab dah terbiasa?

Alasan nak bagi 100000 pn x kan cukup.
Jika hati dan laku yang tak berubah.

Usah bermimpi nak menolong Palestin
jika Quran itu luput layu.

"Sebaik2 ilmu adalah al -quran." -Us sk balok.

Dan aku akui sebaik guru adalah guru al-Quran yg menjaga al-Quran tu sendiri.



.......
Muhasabah Quran,
Pada hari Khamis yg paling ditakuti setiap minggu,
Menanti jiwa baru.

0 thoughts from optimists:

Post a Comment