200x200

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد

ujian

Wednesday, October 22, 2008
Bismillah..

Berita yang sy dapat pagi tadi mmg mengejutkan. Panggilan telefon dr Liyana Mustafa mmg mengejutkan. Mata yang mengantuk terus terbuka segar ikut sama terkejut. Astagfirullah! Aisyah accident?? Mmg x disangka. Sapa yang sangka, malang memang tak berbau. Kalau berbau, sapa yang nak menempuh malang. Sapa yang sangka, kawan yang kite slalu bergurau hari-hari, berjumpa hari-hari, berbual hari-hari(dalam bahasa pasarnya, kawan yg kite dok galok ngan ye hari2) tiba-tiba terlantar di hospital. Menimpa kemalangan yang tidak diingini. Aisyah cedera di muka, dan bahu. Kecederaan yang macam mana, tak perlulah saya sebut di sini.

Aisyah, dugaan yang awak terima benar-benar menguji kekuatan. Bersyukurlah, kerana Dia sangat menyayangi awak, dan pilih awak untuk mendekati-Nya dengan kejadian ini. Sudah pasti hati akan sering mendambakan kasih dan simpati dari-Nya, dalam diam ataupun tidak, dalam tidur ataupun sedar. Awak insan bertuah yang sangat kuat untuk terima dugaan ini. 'La tukallifullahu nafsan wus'aha' Tatapilah firman Allah ini. Firman ini akan memberi kekuatan kepada awak. Janganlah mengeluh dengan dugaan yang bertimpa-timpa, tetapi bersyukurlah kerana Dia sangat sayangkan awak. Saya teringat kejadian petang itu,beberapa hari sebelum kita sama-sama menduduki ujian akhir maths. Kita sama-sama berkongsi kesedihan, sehingga saya kelu ketika awak menitiskan air mata. Bersabarlah, Yakinlah. Sesungguhnya awak mmg kuat di antara kami.

Ramai sahabat2 meninggalkan pesan kepada saya, tak kurang juga yang telefon bertanyakan khabar, dan yang meninggalkan doa2 agar aisyah cepat sembuh. Kami semua sayang awak! Syafakillah ye Aisyah..! La Tahzan! Allah merinduimu~! Kami doakan juaga agar ibu dan family awak sentiasa si bawah lembayung rahmat-Nya..

Ujian dalam sedar, ialah ujian yang dialami sahabat saya, Aisyah. Namun, ujian di luar sedar yang berupa ketengan, kebebasan, kelapangan, dan sebagainya, lebih bahaya. Kita yang sihat dan duk goyang kaki senang lenang kat rumah ni pun tengah ditimpa ujian. Ujian adakah kita mengingati-Nya, secara khusyuk dan tawadhuk di dalam kesenangan? Waduh, lagi payah untuk kita hadapi! Tepuk dada tanyalah iman. Seperti nasihat seorang sahabat yang slalu mengiringi sebelum peperiksaan, kuatkan mujahadah! insyaAllah... (^_^)

0 thoughts from optimists:

Post a Comment