468x200

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد

Inna Allaha ma'as sobirin

Sunday, October 25, 2009
Salam alaik.

Huhu. Walaupun ku TAHU kerja bertimbun, peperiksaan mendekati. Tapi, sekarang aku masih dalam 'blogging-mode'. Biarlah, masih nak menconteng kat sini. Terbukti, kemahuan kita yang memandu diri berbanding apa yang kita tahu. Pinjam kejap kata-kata ustaz, kita bertindak berdasarkan apa yang kita mahu, bukan kita tahu! aku harap lepas ni, aku tak mahu dah blogging mode, biar study mode sebagai hamba datang berpanjangan... amin3.

Dalam kelas quran baru-baru ni (walaupun dah masuk u, tapi masih belajar quran, takpe2, alquran tu kene belajar sampai mati tau), aku melintasi ayat 153 surah al baqarah, juzuk 2, maqra 1, di mana ayat tersebut menyatakan perihal sabar. Seketika bila berhenti pada kalam 'Inna Allaha ma'as sobirin', aku terpana. Memikir kembali kisah yang pernah diceritakan kepadaku tentang ayat ini....

Ingat punya ingat, ada seorang sahabat aku pernah bercerita tentang pengalaman dia... Waktu raya, dia balik kampung, dan ziarah seorang nenek yang sakit. Nenek tu sakit sehingga badan tak boleh bergerak, dan ke 2-2 tangannya kejang dan sentiasa mengarah ke atas... Tapi, bila sahabatku dan ahli keluarganya datang melawat, nenek tersebut sangaaat mengalu2kan keadaan mereka, dengan gembira walaupun dengan keadaannya yang uzur begitu... Kawan aku cerita lagi, nenek tu berkata, nenek tak boleh menangis dengan keadaan nenek ni, kalau nenek duk sorang, dan nenek menangis, nanti ada orang marah nenek... Bila nenek tu cerita macamtu, pelik dan hairanlah seisi tetamu yang datang.. Mereka bertanya, siapa yang marah nenek? Apa yang suara tu cakap?

Nenek tadi menjawab, bila nenek terkenang keadaan diri nenek, dan bila nenek sedih, bila air mata nak keluar, ada orang marah nenek.. " Kenapa kau menangis?" "Jangan menangis!" "Inna Allaha maas sobirin!" Lepas tu, nenek tak nangis dah, nenek tak nangis dah sebab ada orang tak kasi nenek menangis...

Nenek tadi menjawab, bila nenek terkenang keadaan diri nenek, dan bila nenek sedih, bila air mata nak keluar, ada orang marah nenek.. " Kenapa kau menangis?" "Jangan menangis!" "Inna Allaha maas sobirin!" Lepas tu, nenek tak nangis dah, nenek tak nangis dah sebab ada orang tak kasi nenek menangis...


Terkejut dan kagum aku terhadap nenek tu, betapa Allah mengutuskan pertolongan kepada hamba-Nya, aku percaya, nenek tu mesti seorang yang kuat berzikir mengingati Allah... Allah memintanya bersabar, mungkin kerana nanti akan ada ganjaran yang indah buatnya di syurga...

Ya Allah, mulianya nenek tu... Terima kasih la kat sahabat aku, yang seringkali menyediakan makanan rohani dekat diri aku... Walaupun cerita selingan waktu datang beraya kat rumahku... Refleksi kat aku pula, baru-baru ini ada sorang lagi kawan baik yang cakap,' investment' dengan Allah ni untung... kalau mengaji, 1 huruf, dapat 10 kebaikan... Kalau sabar, dapat ganjaran yang hanya dalam pengetahuan Allah sahaja ganjarannya... kalau investment dengan manusia, paling hebat la kat pasaraya pun beli 1 percuma 2... tu pun percuma barang yang tak laku dah (hehe, selalunya macam ni la kan?)... Kawan baik tu tambah lagi, sabar ni bukan senang, solat pun kena sabar, nak bangun malam pun kena sabar, patutlah ganjaran dia besar...

Refleksi lagi kat aku, nak belajar untuk exam pun kena sabar, jangan dok tak sabar nak habis cepat je, jangan dok tak sabar nak banyak main je, sabar, sabar, sabar.. Mohonlah pertolongan Allah dengan sabar dan solat.. ( Maksud ayat 153 surah al-baqarah)

Sabar separuh dari iman...
Bersusah-susah dulu...
Sabar menjadi hamba...
Sabar mentarbiyyah diri...
Sabar tahan nafsu...
Sabar dalam semua perkara...

Tekan suis on!

Aku mendoakan pembaca, penyinggah, sahabat, teman, taulan, kawan dan lawan aku sentiasa sabar dalam setiap perkara... Ya Allah, permudahkan urusan kami... Semoga nenek, ibu, ayah, makcik2, pakcik2, cikgu2, pensyarah2, aku dan kamu, dan orang2 yang berada di sekeliling aku, dan kamu, sentiasa sabar dalam segenap kehidupan... sabar dari melakukan perkara-perkara batil, lagha, maksiat dsb... amiiiiiin....

bukan senang nak baca entri blog aku yang x seserius macam entri yang harini.. heh:)
Wassalam!

Darul Idris,
1129 pm,
usratiy kaybee.

0 thoughts from optimists:

Post a Comment