200x200

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد

Kartika yang kusayang 1

Thursday, October 8, 2009
Saya masih ingat, dulu-dulu pernah borak dengan adibah(ebah), sahabat sekelas pasal hudud ni.

"Huda setuju x hudud?"
"Ntah,"
"Kalau ebah, ebah setuju sangat, watpe nak tolak hudud, kate kite ni negara Islam.."

Hm. Namun isu hudud ini kembali lagi bangkit menyapa nasional, bukan lagi setakat kami berdua. Ape lagi kalau bukan isu Kartika. Seorang bekas model yang pernah meminum arak, dan memohon hukuman sebat diatasnya dijalankan. Walaupun banyak pihak yang 'PELIK' menawarkan khidmat guaman, petisyen bantahan dan sebagainya untuk menyelamatkan Kartika dari disebat, namun Kartika masih memohon untuk disebat agar menjadi pengajaran kepada diri dan orang lain. Dan yang paling penting, Kartika tidak mahu memperlekehkan ajaran agama. Ternyata, walaupun pernah menjadi model dan meminum arak, dia masih mempunyai jati diri beragama yang kuat setelah insaf.

Berbalik kepada isu hudud dan sebat, kehadiran isu Kartika menggamatkan lagi nasional. Orang bising-bising. Kenapa orang bising-bising? Sebab orang x setuju sebat dijalankan ke atas kartika. Kenapa orang tak setuju pula? Sebab takut hudud ke? Atau sebab dirasakan hudud ni tak sesuai? Ke zalim?

Memetik kata-kata Ustaz Hasrizal,
Belum lagi terlaksana, baru sahaja dimanifestokan perlaksanakannya, seluruh alam menjadi kecoh. Pelbagai komen paranoid terbit dari mulut semua lapisan masyarakat. Yang cerdik menjadi bodoh, yang jahat menjadi hangat. Lalu keluarlah kenyataan-kenyataan yang menggambarkan kekecohan dan ketakutkan itu.


Yang cerdik menjadi bodoh
Mungkin golongan-golongan yang bijak pandai di Malaysia ada melontarkan persoalan-persoalan yang berbunyi begini :

Mungkin seorang hakim itu tidak adil ataupun tersilap dalam pertimbangannya?

Apakah tidak ada dalam Islam belas kasihan bagi yang bersalah buat kali pertama?

“Mengapa kes model itu begitu cepat diproses, sedangkan dia yang menderita kes rumah tangga saya sudah bertahun lamanya, mahkamah syariah belum putus apa-apa?”


Persoalan begini mungkin sering kedengaran di kalangan masyarakat, kerana rata-ratanya berilmu professional tetapi dangkal agama. Saya tidak katakan salah, tetapi takut-takut jika kita termempersoal hukum Allah.

Hukuman yang ditetapkan Allah yang Maha Adil, apakah masih tidak adil dan tidak sesuai?
Barangkali ya bagi mereka yang tidak memahami agama.
Tetapi, sekali-kali tidak bagi mereka yang mengambil agama sebagai prioriti utama kehidupan.

Setelah sedikit mengkaji, rata-ratanya menyimpulkan bahawa hudud kelihatan zalim kerana umat Islam sendiri yang kurang memahami. Berikut adalah sebahagian kesimpulan yang sempat saya kumpul :

Dr Asri Zainal Abidin
Saya menasihati diri saya dan orang ramai, yang pro atau kontra dengan isu ini, fahamilah maksud dan hikmah prinsip hukum dalam Islam ini dengan cara yang betul. Menyokong atau menentang secara membuta tuli hanya merugikan dunia ilmu dan akan mencemarkan hakikat bagi sesuatu perkara.

Wanita JIM
Semoga kemelut isu Kartika juga menjadi `pembuka mata’ kepada kita semua, betapa perlunya umat Islam di negara ini kembali kepada akidah yang sahih, penghayatan ilmu yang mantap dan keazaman yang tinggi dalam mempraktikkan Islam dalam kehidupan.

Leokid (nickname blogger)
Inilah masanya kita sendiri belajar dan mengkaji, mengenai agama kita sendiri. Tatkala kita didatangi oleh rakan-rakan non-muslim, guru-guru russia, hatta rakan-rakan seMuslim lain, inginkan penjelasan berhubung sesuatu isu -- maka apa yang ingin kita terangkan kepada mereka? Adakah cukup sekadar mengangkat bahu? Atau menurut jejak langkah puak yang liberal, mempertikaikan agama kita sendiri?

Pemuda PAS
Menurut Us NAsaruddin TAntawi, pemuda PAS sangat menentang JAG dan SIS yang cube mempertikaikan hukuman 6 sebatan yang dijatuhkan ke atas kartika. Beliau turut meenegaskan melalui soalan ni : atau mereka(SIS dan JAG) suka dan bangga melihat negara ini bebas tanpa batas atas nama hak asasi lalu semua boleh berbuat apa sahaja sekalipun suatu yang bertentangan dengan agama ?



Islam dan Allah sebaik-baik tempat kembali
Sekarang, tepuk dada tanya iman. Adakah isu sebesar Kartika ini telah membocorkan rahsia kita yang selama ini mengambil Islam sebagai agama ritual sahaja? Tiba masa untuk kita mengkoreksi, mengkaji, dan menilai semula nilai-nilai keindahan dan kesempurnaan Islam yang diamalkan. Wallahualam bissawab....

“Justice for Kartika”
Kartika issues may be so simple for Muslims to neglect but it is a big chance for Muslim enemies to destroy Islam

May the issue brings a giant leap for every Muslim in Malaysia and the world

DaRul_Idris,
Kaybee Kuantan,
101009 (birthday K Dayah)
1028 am selesai menulis.

0 thoughts from optimists:

Post a Comment