200x200

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد

...kerana Allah sayang kita RX 8!

Saturday, September 4, 2010
...kerana Allah sayang kita RX 8! Sedikit coretan utk aku renung-renungkan. Refleksi daripada pelbagai ujian yang menimpa kita (termasuk kuiz hehe) dan meeting tergempar, semuanya berlaku di bulan Ramadhan penuh berkat...


Dia mengakhiri ucapannya, dan aku berjaya menangkap beberapa bait terakhir...

“ Kesimpulannya... Saya boleh buat 2 kesimpulan.
1. Setiap pemimpin bertanggunjawab atas pimpinannya.
2. ................................ (dah tak ingat point no 2 ni)

... Sekian dari saya, Wassalamua’alaikum. “

Dan dia berundur diri setelah memberi ucapan hikmah menjernihkan kekeliruan hamba-hamba yang diuji Tuannya.

Tersedak aku. Terasa kot. Ibarat dipulang buah paku keras. Haha. Alhamdulillah, peringatan. Macam pernah kena tegur dengan Dr Shogar dulu, Fazakkir Innazzikra tanfa’ul mukminin. Tapi, untuk meredakan diri sendiri, aku teringat sepotong hadis, kullukum ra’in wa kullu ra’in mas’uulun ‘an ra’iyyatihi. Jadi, aku buat kesimpulan:

- Premis 1 : Pemimpin kena bertanggungjawab atas pimpinannya.
- Premis 2 : Setiap orang adalah pemimpin.
- Kesimpulan : Setiap orang kena bertanggungjawab.

Ha, adil tak dengan kesimpulan macam ni? Jadi, aku tenang skitlah sebab bukan kerja aku sorang. (haha, ni ayat nak lari). Takdelah, just joking. But indeed i do mean it. Tanggungjawab bersama, batch leader and assistant, Class rep and assistant, Head and Assistant Head Com, dan yang paling penting sekali SUBCOM. Yes, u’re the most important.

Semua orang perlu rasa bertanggungjawab atas apa yang berlaku, kongsi portion-portion dosa2 kita yang menyumbang atas apa yang berlaku, dan muhasabah setiap perkara dari diri sendiri sebagai penyelesaian dari apa yang berlaku.

Mungkin sebab tidur dalam kelas, datang untuk kuiz sahaja, bercakap dalam kelas, baca nota sewaktu lecturer mengajar, ponteng kelas, saja datang lewat, suka pergi tandas, mengumpat lecturer, main sudoku, sms, makan minum tak ajak lecturer, edar-edar kertas yang menganggu lecturer, xde orang usher lecturer, dan lain-lain yang sewaktu dengannya menyebabkan Allah sampaikan 'message'nya kepada kita?

Ya, biasalah perkara-perkara ni sebab kita sume nakal-nakal. Aku ngaku aku nakal juga. Mana mungkin tak pernah mengantuk kalau tak buat kerja lain. Malaikat kot sapa yang tak pernah buat salah. He.

Tapi kan, mungkin Allah sangat sayang kat kita. Dia nak minta kita berhati-hati sangat dengan perkara-perkara remeh macam ni. Mungkin? Who knows? Kan kita pernah berniat nak jadi tokoh macam assigment kita tahun lepas, Muslim Pharmacist? Al-Razi, Jabir Ibn Hayyan, dan lain-lain. Common la, walaupun macam retorik gila gila, tapi kalau tak ke arah yang lebih baik, tak kan kita nak ke arah yang lebih buruk? Muslim Pharmacists. InsyaAllah. Muslim Pharmacist RX8. Sedap jugak bunyinya. Niat perlu ada, tinggal sikap yang mencorakkannya.

Being perfect may be impossible, but being better is always worth the try. Terngiang-ngiang pulak persembahan rx6 time iftar tadi. Tajuk ape nasyid tu eh, tak ingat. Ukhuwah yang terbina persis sekuntum bunga ini meskipun kini kita berpisah demi kasih-Nya~. Semoga ukhwah kita yang dah terbina ni, walaupun ada yang longgar, ada yang erat sedikit sebanyak membantu kita dalam mencari erti kejayaan sebenar... dunia akhirat. Allahumma Amin.

Kesimpulan? Boleh buat sendiri berdasarkan situasi masing-masing. Ujian itu rahmat, teguran itu rahmat, kasih sayang dan keamanan itu rahmat, ukhuwah dengan korang semua pun satu rahmat besar. Selamat beribadah dan jangan lupa doakan sahabat-sahabat RX 8 kita semua.. dan umat Islam lainnya.. Allahumma Amin.

Semuanya... kerana Allah sayangkan kita RX 8!




p.s : Selamat berpuasa, selamat hari raya, dan ampun maaf zahir dan batin atas semuuaa salah silapku..



Nurulh,
Usrati KB,
25 Ramadhan.
Siap menulis pada 1 september.

3 thoughts from optimists:

  1. point ke-2: sorang buat silap, bala' akn menimpa smua org....(kalu x clap)

  1. khadira said...:

    nk komen sket..lps iftar ritu, ad senior2 yg dtg dkt ckp jelez ngn ukhuwwah rx8..dorang ckp, best je rx8 ni..ad buku qasidah laa, bro n sis sepakat etc.. then, sy pkr2, mngkn ujian yg dtg tu, Allah nk kuatkan kte lg mcm kate huda..biarpun performance tu x sbrpa, but being in 1 stage together wif most of rx8 is a feeling that can;t be expressed

  1. Huda Idris said...:

    yea... biasalah masalah rumahtangga akan lebih mengeratkan ukhuwaah, menambahkan kasih.. ewah2~

    ade gak lepas g meeting, sy ade hal ng sorang senior ni.. dia tny saya dari mane? saya kate ade meeting batch.. dia macam pelik smacam.. nampak xde masalah pun..

    saya jwb.. "mestila x nmpk kak.. kalu Allah nok bg lebih ag, Ye bg masalah byk2.. mslh rumahtangga setel diam2 je lah.. hehe.. "

    - byt~ betul3... Ye nak kabo pengajaran ke sume la tu..

    syukran mas and baiti. uhibbuki fiLlah

Post a Comment