200x200

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد

ibadah yang berkesan....

Friday, December 10, 2010

Bismillah

Salam:)

Sori lame x update. Ade orang kate die asyik datang blog ni tapi x update2. heh. 'Asif jiddan (so sorry). Sebenarnya dah ade beberape drafts dh, tp separuh jalan wat entri, gara-gara hati hilang rasa untuk mempublishkan post2 ni. Hilang rasa sebab macam2. harini ana nak kongsi satu part hasil perbincangan usrah dengan jiwa-jiwa yang mencintai kebenaran... (bahasa nak power saje..)

Ciri-ciri ibadah yang berkesan.
1. al hubbu war redho (CINTA DAN BERSERAH DIRI)
....korang pernah rasa i'm in love x? tak kisah la pernah ke tak, tapi bagi sesiapa yang pernah rasa, alahai seronoknya kan. bila 2 orang manusia tu "in love" dalam pekerjaan "coupling"nya, maka kita akan kata sweet coupling (sweet ni nak menandakan hubungan tu berkesan la hasil ada 'in love' tu). Uhu maaf kepada sesiapa yang geli. Tidak berniat langsung nak menggelikan mana-mana insan. Sangat indah seandainya perasaan cinta yang asyik itu juga turut hadir dalam kita beribadah kepada Tuhan kita. Hati akan merasa betapa luasnya nikmat asyiknya cinta kerana cinta itu cinta yang hakiki dan benar, bukan sebuah cinta palsu. InsyaAllah.

2. al-Khaufu war raja' (RASA TAKUT DAN MENGHARAP)
... mengharap umpama bayi kecil yang kehilangan susu, tangisan tidak henti sehingga dia puas

3. al-Ihsan wal Muraqabah (IKHLAS DAN BERHATI2)
.... Ihsan itu beribadahlah kamu seolah2 kamu melihat Allah, namun jika tidak sampai pada upaya itu, seolah2 Allah melihat kamu.

4. As-Sakinah wal Mutmainnah
... ibadah yang berkesan boleh memberikan kita penuh ketenangan. Bukan tingkatan sakinah sahaja, mutmainnah bahkan. Seperti di dalam al quran, Allah menurunkan ketenangan pada orang-orang berimah dan menambah iman mereka (al- fath :4)



selamat beribadah..di musim2 kenaikan ni... minyak naik, elektrik pn denga macam nak naik, emas pn naik.. :)

Wassalam.

1 thoughts from optimists:

  1. Ummu Hurairah said...:

    takut tgk gmbr tu..ngeri..

Post a Comment