200x200

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد

Hadith 23

Saturday, January 22, 2011
Bismillahi walhamdulillah.

Pokok perbincangan mengenai hadith 23 dari hadith arba'in, matannya tidak disertakan sekali.

Sembahyang Itu cahaya
4 golongan yang meninggalkan solat
1. Golongan Qarun
- Gol yg meninggalkan solat kerana harta bendanya

2. Golongan Hamman
- Hamman pembesar yg sgt taat kepada Firaun
-Jadi, org yg terlampau setia kepada pembesar dia tergolong dalam golongan ini

3. Golongan Firaun
- Golongan yang leka dengan pangkat dan darjat

4. Golongan Ubai B Khalaf
- Golongan yang leka dengan perniagaan

Sedekah itu keterangan

"orang yg begini, menghulurkan sedekah tidak berasa kurang"

~ Mungkin bila kita bagi sedekah, duit itu hilang, tapi tak semestinya compensate dengan 7000 (macam dalam al quran setiap tangkai menumbuhkan 100 biji), tapi mungkin Allah balas dengan kelapangan jiwa, kemudahan urusan, dan keberkatan hidup = mama.
~ Perlu ikhlas, kerana what you give you get back. = che teh.
~ Bab ibadah, orang yang memberi itu akan lebih motivate hati dia untuk kerja lebih kuat dan lebih banyak memberi. = che su.

Isu Derma dan Tabung
" Kadang2 rasa malu je kalau sedekah RM 1 je... Kagum kalau tengok ade 2 je not RM 10 dalam tabung tu..."

"Entah2 orang tu letak RM 10 amik baki.."

"Hehehe."

"Sekarang ni banyak betul tabung. Kadang2 rasa berat nak derma sume tabung..."


"...Dengo x forum semalam, kadang2 hok kite derma tu, duit itu hilang, tapi tak semestinya compensate dengan 7000 (macam dalam al quran setiap tangkai menumbuhkan 100 biji), tapi mungkin Allah balas dengan kelapangan jiwa, kemudahan urusan, dan keberkatan hidup.."

"Huhuhu...Emm..."

" Paling penting ikhlas je, kite mudahkan urusan orang, nanti org mudahkan urusan kite plak... What you give you get back.."

"Em!"


Sabar itu sinaran
1. Sabar menghadapi takdir yg ditetapkan ke atas kita,
2. Sabar dalam ketaatan
~ Saidina ALi

Sabar dalam ketaatan..
-> sabar utk buat benda jahat cth macam mengumpat, dan contoh lain, banyak makan dan minum


Quran itu hujah bagi engkau atas atas engkau
~ Quran adalah hujan utk engkau,
~ Dan Quran nanti akan menjadi hujah dan bukti untuk kita, sama ada baik atau jahat lakunya.

Hal manusia menjual dirinya kepada Allah s.w.t
Allah membeli orang2 beriman dan dimasukkannya ke dalam syurga -Surah At-Taubah.
Siapakah golongan menjual diri ni dan kepada siapa dia menjual dirinya?

Betapa indah kita membincangkan hadith ini, sepatutnya kita menangis, bukan sebaliknya.
Sepatutnya selepas solat itu, kita mentarbiyah diri kita.
Tapi sejauh mana penghayatannya ke atas diri kita?


22 Januari 2011,
Usrah 8 bersaudara,
Semoga berjiran di syurga.

2 thoughts from optimists:

  1. Anonymous said...:

    Huda..."Quran adalah hujan utk engkau"...hehe
    Good effort! suke =)

  1. DaruL said...:

    terima ksih sahabat! (walaupun anda anonymous)

    semoga bermanfaat utk kau dan aku...~

Post a Comment