200x200

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد

Adik Aminulrasyid...

Thursday, April 29, 2010

...Al-Fatihah


sumber : blog Oh Malaysia :)

Maaf sebab terlewat menyiarkan berita mengenai adik Aminulrasyid Amzah, 15 tahun yang ditembak mati oleh pihak polis kerana disyaki penjenayah. Menurut penjelasan pegawai polis, mangsa cuba melarikan diri dengan memecut kereta dari bangunan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) menghala rumahnya dan sebaik tiba di tempat kejadian, kawan mangsa bergegas keluar kereta dan melarikan diri. Mangsa yang merupakan pelajar tingkatan tiga SMK Seksyen 9, Shah Alam meninggal dunia apabila terkena sedas tembakan di belakang kepala ketika cuba melarikan diri daripada polis di Seksyen 11. Untuk berita penuh, sila baca di Harian Metro.

Komen 1

Saya sebenarnya merasa kesal dengan tindakan polis yang terburu-buru menembak mangsa tanpa mengetahui identiti sebenar mangsa. Persoalannya, adakah wajar jika pihak polis menembak seseorang yang belum pasti pun sama ada dia itu seorang penjenayah atau pun tak? Semua orang tahu, tugas pihak polis ialah untuk menjaga keselamatan negara tapi saya tetap beranggapan bahawa tragedi yang menimpa adik Aminulrasyid tak seharusnya terjadi. Adakah dengan memecut kereta dengan laju terus dilabel sebagai penjenayah? Persoalan kedua, mengapa perlu mangsa ditembak sedangkan mangsa langsung tidak mengancam nyama pihak polis. Betul tak? Lainlah kalau mangsa ada menembak pihak polis, macam dalam drama Gerak Khas itu kan? Fikir-fikirkanlah.

Komen 2

Ok, fine. Kita tiada di tempat kejadian. Jadi tak boleh nak salahkan pihak polis 100%. Mungkin Aminulrasyid mengancam nyawa polis itu lalu tembakan dilepaskan untuk mengawal keadaan. Polis pun manusia biasa yang tak pernah lari dari membuat kesilapan. Mungkin tembakan tersebut tidak mengena sasaran, lantas terkena kepala adik Aminulrasyid. Tapi perlu diingat, tak semua polis boleh memegang pistol dan tak semestinya polis yang memegang pistol itu boleh menembak dengan tepat.

Komen 3

Saja setuju dengan komen mengenai tanggungjawab ibu bapa. Mereka tak sepatutnya membenarkan anak-anak mereka memandu di jalan raya bagi yang di bawah umur dan tiada lesen memandu. Tapi dalam kes ini, saya rasa kita tak patut salahkan ibu atau keluarga Aminulrasyid sebab mereka langsung tak sedar Aminulrayid keluar dari rumah dan memandu kereta tu.


Allahyarham Aminulrasyid

0 thoughts from optimists:

Post a Comment