200x200

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد

Antara dua... 2 S

Thursday, October 28, 2010
Bismillahi walhamdulillah.

Maha Suci Allah yang mengilhamkan aku apa yang aku tulis,
Maha Suci Allah yang memberikan aku daya di atas keizinan-Nya,
Maha Suci Allah yang setiap urusanku di dalam pengetahuan-Nya :)

antara dua... menulis atau tak?
terlampau lama aku berkira-kira untuk mencoret beberapa perkara, bahkan banyak barangkali. Namun, bila ditimbang-timbangkan, antara dua...
Perlu atau tak?
Bermanfaat atau tak?
Dapat pahala atau dosa?
Riya' atau tak?
Setiap yang dilontarkan akan dikira dan dinatijahkan dengan dua akibat... pahala atau dosa.
Setiap yang dilontarkan itu akan kembali diuji pada diri... amali atau sekadar teori.
Allahu Allah.

Antara dua... Episod-episod kehidupan yang berlaku banyak memaparkan antara dua pilihan.
Antara sunnatullah dan syariatullah,
Antara negara dan agama,
Antara rela dan terpaksa,
Antara beban atau tanggungjawab,
Antara ilmu atau peperiksaan...
Antara cepat atau penghayatan...

Semuanya diizinkan Allah untuk menjadi halwa bagiku berfikir, berkira-kira, dan mengambil keputusan. Andai diizinkan, akan ku kongsi satu persatu di saat masa yang direzekikan oleh-Nya.

Antara sunnatuLlah dan syari'atuLlah...

Aku pernah mencoret tentang dua S ini suatu ketika dahulu. Dan aku suka membangkitnya semula. SunnatuLlah dan syari'atuLlah ketika sedang peperiksaan. Sunnatullah iaitu hukum alam menggariskan manjadda wajada. Siapa berusaha, dia akan dapat hasilnya. Siapa yang berjaya mengekang nafsu tidur, makan, lagho, dia akan dapat jawab dengan baik, cemerlang dan yakin.

Dan syaria'tuLlah menunjukkan siapa yang memelihara hukum-hukum Allah tetapkan, contohnya meningkatkan ibadah seharian, turut akan berjaya. Namun, bagaimana kalau hanya doa sahaja tanpa ada usaha? Bolehke tunggu buah naga muncul dari pokoknya dengan sekadar berdoa dan menunggu sehingga buah naga muncul?

SunnatuLlah yang membenarkan syari'atuLlah
Sekiranya kita berusaha bersungguh-sungguh di samping meningkatkan doa, ibadah dan tawakkal kepada Allah, kejayaan yang dicapai akan lebih berkat kerana melaksanakan syari'atullah selari dengan hukum alam, man jadda wajada.

Aku teringat satu kejadian semasa di matriks, di mana kebanyakan pelajar yang aku nampak, berjaya menghabiskan compilation mid sem semasa menjawab soalan maths 2. Namun, dengan keyakinan hanya berasaskan sunnatuLlah, tanpa disangka-sangka, ramai juga yang sangkut semasa periksa tu. Wallahu'alam, perancangan Allah adalah yang terbaik.

Syariatullah tidak boleh dikesamping di samping berusaha keras mematuhi SunnatuLlah.
Itu yang terbaik, kualiti seorang Muslim.

Lalu, jika aku sering bermalas-malasan, harus selalu beringat bahawa kejayaan tidak akan datang tanpa sinergi 2 S ini. Terima kasih pada kawan-kawan sekeliling yang banyak beri aura dan galakan secara tak langsung untukku mencabar diri sendiri memperhebatkan 2 S ni.
"The toughest rival is our self", bak kata Yana.

Pernah seorang sahabatku berpesan, " Study-study gak, tapi bergantung pada-Nya perlu pada tahap tertinggi..."
Tak kurang juga yang menyuntik semangat "Study study study sampai habis...Berjuang sampai ke titisan terakhir.. jangan menyerah sebelum habis berjuang"

Akhirnya, buat diri sendiri dan semua, selamat melakar sejarah. Selamat berperang. Kita masih punya masa, sebab kita mampu mengubahnya :)

Doa seorang ni pulak, si A memang akan selalu buatku tersenyum dan tercabar, "ya Allah, permudahkanlah urusan sahabatku ini. Semoga dia cemerlang demi Islam!"
Amin sahabatku A . Amin Amin.

Sebenarnya Ust Hasrizal yang mula-mula ajar berkenaan 2 S ni. Aku hanya ringkaskan mengikut keadaanku dan panjang-panjangkan.

Wallahu'alam Wassalam.


nurulh,
500+ am,
bilik kasih sayang,
Talhah 3

2 thoughts from optimists:

  1. lailafillah said...:

    salam..Lumrah kehidupan. sebagai manusia biasa..tidak lari dari situasi untuk memilih..majoriti dlm setiap tindakan pasti perlunye ade pemilihan..jadi, pilih lah yg terbaik. jgn evaluate mengikut logik akal semate..tetapi mengikut kate hati serta syariat..waAllahua'lam..

  1. DaruL said...:

    kak laila ~ jangan salah pilih...thihi3

Post a Comment