200x200

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد

muhasabah jumaat : surah al kahfi

Saturday, October 16, 2010
Bismillah.
Allahumma Solli 'ala Muhammad wa 'ala ali Muhammad.

Yes!!! Jumaat datang lagi. Apa yang ada pada hari Jumaat? Kelas ungs? Definitely. Heh. Entah kenapa hari jumaat ni seolah-olah memberikan ketenangan sedikit berbanding hari-hari lain. Mungkin sebab hari jumaat lengang sikit. Ramai orang balik rumah. Jarang kelas petang. N part yang paling best, sebab boleh balik rumah jugak. Hehe sorry pada yang jarang-jarang balik. Nanti korang kerja puas-puas kat kampung halaman eh.

Ada lagi satu yang menariknya jumaat ni. Bukan pada fizikalnya, bukan pada persekitarannya. Tapi pada amalan yang disunatkan membuatnya. Satu yang aku nak kongsi, tentang surah al-kahfi.

Lepas tanya Haji google, dapat beberapa rujukan hadis daripada sumber ini (klik utk ke blog nya)

Dari Abu Darda r.a meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w bersabda: "Barangsiapa membaca tiga ayat daripada surah al-Kahfi, akan terhindar daripada fitnah dajjal." (HR Tirmizi)

Dari Abu Darda r.a meriwayatkan bahawa nabi s.a.w bersabda: "Barangsiapa yang menghafal sepuluh ayat daripada awal surah al-Kahfi, akan terhindar daripada fitnah dajjal. Dalam riwayat yang lain dinyatakan daripada akhir surah al-Kahfi." (HR Muslim)

Dari Sauban r.a meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w bersabda: "Barangsiapa yang membaca sepuluh ayat terakhir daripada surah al-Kahfi, maka sesungguhnya pembacaannya itu menghindarkannya daripada fitnah dajjal. (HR Nasai)

Dari Abu Said al-Khudri r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: "Barangsiapa yang membaca surah al-Kahfi (dengan huruf dan pembacaan yang betul) sebagaimana ia diturunkan, maka surah itu akan menjadi cahaya pada hari kiamat daripada tempat tinggalnya sehingga ke Mekah dan barangsiapa membaca sepuluh ayat yang akhir daripadanya, kemudian dajjal keluar, dajjal tidak dapat menguasainya." (HR Mustadrak Hakim)



Bukanlah aku nak huraikan hadith ni. Sungguh dengan ilmu yang tak sampai tahap sedikit ni, maknanya lebih sikit dari sikit ni, tak layak aku nak memanjangkan perkara yang bukan aku ahlinya. Cumanya, aku nak berkongsi beberapa nilai-nilai tarbiah dan akhlak dalam surah ni... iaitu tabiat mengucapkan insya-Allah dan merendahkan diri apabila dipuji dengan mengembalikan kepada Allah s.w.t....


1. Mengucapkan insyaAllah untuk sesuatu perkara

وَلَا تَقُولَنَّ لِشَاْىۡءٍ إِنِّى فَاعِلٌ۬ ذَٲلِكَ غَدًا (٢٣)
إِلَّآ أَن يَشَآءَ ٱللَّهُ‌ۚ وَٱذۡكُر رَّبَّكَ إِذَا نَسِيتَ وَقُلۡ عَسَىٰٓ أَن يَهۡدِيَنِ رَبِّى لِأَقۡرَبَ مِنۡ هَـٰذَا رَشَدً۬ا
(٢٤)

Dan janganlah engkau berkata mengenai sesuatu (yang hendak dikerjakan): "Bahawa aku akan lakukan yang demikian itu, kemudian nanti". Melainkan (hendaklah disertakan dengan berkata): "Insya Allah". Dan ingatlah serta sebutlah akan Tuhanmu jika engkau lupa; dan katakanlah: "Mudah-mudahan Tuhanku memimpinku ke jalan petunjuk yang lebih dekat dan lebih terang dari ini". (al-kahfi ayat 23-24)

2. Mengembalikan pujian kepada Allah atas kelebihan (merendah diri)
.
قَالَ هَـٰذَا رَحۡمَةٌ۬ مِّن رَّبِّى‌ۖ فَإِذَا جَآءَ وَعۡدُ رَبِّى جَعَلَهُ ۥ دَكَّآءَ‌ۖ وَكَانَ وَعۡدُ رَبِّى حَقًّ۬ا

(Setelah itu) berkatalah Zulkarnain: "Ini ialah suatu rahmat dari Tuhanku; dalam pada itu, apabila sampai janji Tuhanku, Dia akan menjadikan tembok itu hancur lebur, dan adalah janji Tuhanku itu benar". (Al-Kahfi :98)


Tarbiyyah akhlakiyyah (pendidikan akhlak) yang direct dari Al-Quran.
Mengucapkan insyaAllah dan merendah diri.

"Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?" (Ar-Rahman :13 )

Selamat mentadabbur...

nurulh,
usrati kaybee,
mencari kekuatan rohani.


0 thoughts from optimists:

Post a Comment