200x200

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد

warming up cuti

Sunday, April 17, 2011
CUTI=JIHAD?


Salam 'alaik warahmatullah..

suka saya mulakan entri blog pada pengawal cuti yang sangat bahagia ni..dengan entri dari kak afzan.. maaflah lame x brainstorm wat entri.. saya kekeringan banyak benda.. mungkin lepas ni saya akan bayar hutang saya entri2 saya.. khas untuk diri saya juga..





Saya catatkan skrip kuliah (yang berjaya didengari dengan baik) di bawah ini untuk lebih memudahkan kita semua...Barakallahu fiikum!

Soalan;

Pada pandangan ust, bagaimanakah seorang hafiz dapat seimbangkan masa untuk tadabbur dan ibadah, dalam suasana sebagai pelajar yang sibuk dengan pelajaran dan aktiviti di kampus?

Jawapan Ustaz Muhadir;

Nasihat kepada ntum, huffaz dengan hafizat...Ntum sudah memiliki sesuatu yang orang lain tidak miliki...Kerana itu jangan dibuang ia begitu sahaja.

Al Quran ini seperti kekasih...
Kalau kita tidak hubungi dia sehari...dia ok lagi...
Kalau 2 hari...dia sudah merajuk...
Kalau 3 hari...dia sudah mula jauh-jauh...
Yang ke-4, ke-5...
Seminggu kita tidak baca, dia akan panggil ataupun dia kata kat kita ni,
"You're fired!"

Jadi dia akan tinggalkan kita. Kerana itu, berjinak-jinak dengan al Quran, insyaAllah nescaya ntum akan mendapat fadhilat yang besar daripadanya.

Kalau ntum menjadi imam orang lain, bacalah yang kuat juga pendek-pendek nanti dah sudah bacalah panjang- panjang...

Ataupun hafiz dan hafizah ni mesti ada quran kecil dalam poket ntum...Sementara tunggu ust lambat 15 minit...kita sudah boleh membaca beberapa muka surat...Jadi demikian...

Hafiz dan hafizah ni...ntum punya cabaran lagi kuat...kerana menghafal itu senang...tetapi mengekalkan hafalan itu tidak senang dan tidak mudah...

Pengalaman, kawan ust orang Nigeria...dia keluar, dia daripada Mesir...Orang Mesir dia mesti hafal berapa juzu'? 8 juzu'. Satu tahun 2 juzu'...Dia keluar, kemudian, alhamdulillah, belajar di UIA. Satu ketika, bila ana bertanya,
"Ya akhi, kaifa hifzul Quran.. (bagaimana hafazan al Quran)?"

Dia kata, "Ya, Ustaz..ana hatta juzu' pertama ana tak boleh habiskan sekarang... "

Mana pergi 7 juzu' yang lain...mana?

Kerana itu berjaga-jaga dengan al Quran itu sebab al Quran ni dia mudah cemburu...Tapi bila ntum dah merasai kelazatannya ya Allah...ntum payah nak lepas daripadanya..."

****

Entri memuhasabah hafazan. Bersyukur dikurniakan murabbi quran yang tegas sem ni, banyak kali kepala ni kena hit dengan tazkirah segar dari ustaz.

"Macamana kalau mati kamu bawa dosa-dosa tak ingat hafalan?"
"Suka lah saya berpesan bahawa Nabi bersabda dalam hadisnya... Tiada dosa yang lebih besar melainkan melupakan hafazan al-Quran.."

Untuk awal-awal cuti ni, tiadalah saya nak listkan benda-benda yang perlu disetelkan dan dihabiskan untuk menjadikan cuti saya bermakna (ayat x leh tahan...), since blog saya ni dah jadi tatapan umum, namun sekelumit harapan agar diri sendiri lebih matang dalam menguruskan masa. Menguruskan masa bermakna menguruskan HIDUP! HIDUP=MASA. Tiada masa tanpa hidup. Semoga dakwah makin lebar, hafazan makin lekat, ukhuwah makin rapat, iman makin meningkat. Dan selebihnya, semoga diri ini menjadi lebih benar dalam hati, tindakan dan kata-kata, bertekadkan kepada Yang Maha Esa. I don't want mouth wth too much words, legs with so much walk, but the product is nothing inside the heart. Allah knows the best, and He knows everything. Mohon doa sahabat2.

Harapan last : Nak kurangkan menceritakan keburukan sendiri dan express kesalahan sendiri kat blog... Ambil pengajaran dari nasihat seseorang, kesalahan sendiri jangan didedahkan umum, lagi susah nak dapat keampunan Ilahi.. sama juga dengan pengaduan kita kepada Ilahi.. jika benar betul kita mengadu kepada Dia, biarlah hanya Dia yang menjadi telinga... tapi segalanya ikut fleksibiliti dan kesesuaian masing2.

Mencari ikhlas dan istiqamah dalam masa umur yang makin sikit berbaki.


Salam sayang dan sayang jihad.
waktu itu semakin dekat..
Nh_Idris


p.s : hari ni ade orang panggil saya tuan idris... hu~

misi hayat : lebih matang-benar-ikhlas

0 thoughts from optimists:

Post a Comment