200x200

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد

Syariat dan Hakikat Cinta, oleh Tokku Hj Ibrahim As-Syathari

Saturday, May 7, 2011
Bismillah.

Sebahagian catatan kuliah untuk renungan dan koreksi sendiri, semoga manfaatnya dapat di kongsi.
Antara pengisian Tuan Guru Ibrahim asy-Syathari di Kuliah Tasawuf sebentar tadi... 06/05/2011

1. Kita tak punya apa-apa, kudrat dan iradat hanyalah Allah. Bukan kita yang melihat dan mendengar, melainkan semuanya Allah s.w.t. Istilah yang betul adalah, Allah perdengarkan kita, Allah perlihatkan kita, dan Allah perkuasakan kita. Jadi inilah yg kita sebut, la haw lawala quwwata illa biLlah (tiada daya upaya melainkan Allah s.w.t)

2. Setiap yang berlaku adalah dengan iradat Allah. Iradat Allah yang membenarkan iradat manusia akan menyebabkan sesuatu perkara berlaku. Jika hanya ada kehendak manusia tanpa iradat Allah (tanpa keizinan Allah) perkara itu tak berlaku.

Contoh; kalau nak bangun malam, tapi Allah x izinkan dan x bagi iradat, maka kita sbg makhluknya x dapat bangun malam.

3. "Kenapa Allah tak bagi iradah-Nya pada kita? Kerana, - dosa-dosa kamu, kerana kamu tak bertaubat dengan dosa-dosa kamu. - makan dari benda yang haram" a.fadhil ustaz

4. Membezakan syariat dan hakikat dalam membuat sesuatu, syariat adalah membuat kerana ilmu, pengetahuan, serta dengan lafaz. Tapi hakikat adalah rasa. Rasa bagaimana? Rasa ihsan - menyembah Allah seolah-olah kamu melihat-Nya, dan kalau x boleh, seolah2 Allah melihatmu.

5. Peringkat nafsu yang terbaik adalah nafsu mutmainnah. Allah menerima jiwa mutmainnah. (Rujuk Quran; juzuk 'amma, al fajr : 27-30)

6. 4 subjek untuk meluluskan untuk Tuhan terima kita,
- hakikat (rasa 'abd)
- solat yg khusyu
- nafsu mutmainnah
- akhlak mulia sesama insan

7. Hati perlu selalu diproses. (Supaya bertemu Tuhan dengan cara yang baik). Selepas mati, hati akan menuju ke salah satu dari dua tempat;
- Sijjin - terbahagi kepada haiwani(jiwa yang penuh dengan hal dunia) dan shaibani (jiwa
penuh sumah, ujub, takbabur, khianat dan sifat2 mazmumah).
- 'Illiyyin - hasil dari jiwa yang diproses dengan proses mutmainnah dan proses rabbani.Ustaz
sambung lagi, proses mutmainnah dilambangkan dengan lazat dalam munajat, jiwa malaikat.
Manakala proses rabbani dilambangkan dengan ma'rifah dengan Allah..

8. Cara mencapai nafsu mutmainnah
- Aqidah, akhlak
- Membina diri kita (manusia) dari hati
- Menyebut Allah dari batinmu
- Solat yg khusyuk

9. Ustaz kait dengan zikrullah. Lepas kita boleh sampai tahap ihsan (membesarkan Allah secara hakikat iaitu dengan perasaan, bukan semata2 syariat iaitu dengan ilmu), kita akan boleh mengingati Allah dengan hati (Ustaz ulas, zikrullah itu, bukan semata2 zikir di mulut) lalu menjad perawat hati nurani dan merawat dari gangguan Iblis dsb. Dalil.. Mereka yang mengingati Allah dalam keadaan berdiri, duduk..

10. Hati yang hidup dengan zikrullah tidak tertutup (janabah).

11. Zikir itu nur. Nur datang dari Allah. Semuanya perlukan cahaya, untuk menglihat perlukan cahaya, jadi orang yang banyak berzikir, akan memperoleh nur. Dalam pendidikan tasawuf, awak tak boleh berpisah dengan Allah. Dalil.. Surah an-Nur (Allahu nuurussamaawati wal ardh.. ila akhir ayah)

12. Allah tidak boleh dicapai dengan akal, penglihatan, dan pendengaran, tapi Allah boleh dicapai dengan rasa, qalbi. [ rasa, musyahadah, muraqabah]. Zikrullah lah sekiranya kita kekurangan rasa, musyadah, muraqabah. Dalil.. 'Wahuwa ma'akum aina ma kuntum'

13. Jika Allah boleh dicapai dengan rasa, di mana kamu menghadap, di situ adanya Allah.. Ada dalil, tapi ana tidak sempat menyalin kata2 ustaz.

14. Jika Allah di hati, sambil ustaz merujuk kepada jantung sebagai organ yg mengepam darah, di tengah2 kita jantung, dan dari jantung tempat darah beredar, maka.. jika kita suk berzikir, zikir akan masuk ke dalam darah.



subhanAllah. semoga Allah memberkati ustaz dan mengganjari ustaz dengan sebaik2 ganjaran.
Hampir 90% insyaALlah dari tazkirah di atas adalah apa yang diucapkan ustaz.
Ustaz membenarkan ana lebih memahami tentang cahaya dan hidayah Allah.
Syukran ustaz.

p.s : Ubat hati, ada 5 perkara.. Salah satunya berkumpul dengan orang-orang soleh.

1 thoughts from optimists:

  1. Anonymous said...:

    terima kasih atas perkongsian

Post a Comment