200x200

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد

Mengetuk pintu hati yang tidur...

Monday, June 21, 2010
Mengutuk pintu hati yang tidur...

(Entri ini lebih bertujuan supaya pintu hati sendiri diketuk...harap maklum ya...)

Tazkirah pertama oleh Us Zuridan, di mana dia huraikan 5 dugaan orang mukmin..

1. Orang mukmin yang dengki,
- Hasad dengki memakan kebaikan, sepertimana kayu dimakan api..
- Boleh merosakkan amalan dan perjuangan
2. Orang munafiq
3. Orang kafir
4. Syaitan
-Menyesatkan manusia
5. Nafsu

Tazkirah kedua berbentuk semangat oleh Us Yusof, yang berkisar mengenai Rijalut Taghyir..

Rijalut Taghyir - Pemuda Ejen Perubahan

Pemuda merupakan tenaga dan masa hadapan kepada perjuangan, dan pemuda perlu melengkapkan diri dengan beberapa perkara.. Ilmu, aqidah perjuangan yang mantap, ‘amal jama’ie, ‘amal siyasi, kebajikan, dan dakwah... Jati diri muslim dalam soal pembinaan akhlaq yang mulia dan tarbiah yang berksan akan membantu melahirkan ‘amilin dan ‘amilat yang mempunyai modal dari segi ilmu, iman, dan akhlak... Pemuda, tenaga harapan dan masa hadapan, perlu ada kesinambungan bekerja dengan orang-orang yang lebih lama.


Tekan ustaz lagi, sebagai seorang pemuda yang masih lagi belajar, perlu ada beberapa tujuan dan matlamat iaitu menjadi pelajar yang terbaik akademik, di samping keutamaan - menjadi hamba Allah yang terbaik, dan menggabungkan diri ke dalam jemaah. Dalam apa-apa perkara yang kita lakukan, perlu bermatlamatkan u‘budiyyah kepada Allah. (iaitu setiap yang dilakukan perlu mengikut batasan yang Allah tetapkan), dan wala’(taat) kepada Allah dan Rasul-Nya.

Menurut ustaz, perlaksaan kerja dakwah ketika di IPT hanya merangkumi 25% sahaja dari seumur hidup, dan lebihan tersebut dibahagikan kepada masa kerja 25%, anak 25%, dan kahwin 25%.

Ustaz ada membentangkan statistik anak luar nikah yang sangat tinggi kini (saya tidak membuat catatan), tapi jika dirujuk majalah milenia muslim keluaran jun 2010, statistik anak luar nikah pada setiap hari ialah seramai 47 orang! Dan ustaz turut menyuntik kesedaran ambil peduli dengan membentangkan bahawa kira-kira 2.2 juta warga Malaysia tidak turun mengundi.


Satu muhasabah dan suntikan semangat dari ustaz buat para pendengar tazkirah. Syukran ustaz. Semoga Allah mengurniakan kekuatan buat ustaz dalam meneruskan gerak kerja Islam dan dakwah.

Satu perkongsian terutama untuk diri ini khasnya. Yang selalu tidur dan lena dalan jaga. Benar hidayah itu milik Allah, namun kita perlu dan mampu berusaha untuk mendapatkannya. :)

Salam sayang.

0 thoughts from optimists:

Post a Comment