200x200

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد

Lau Kana Habib

Tuesday, January 31, 2012
Salam'alaik... memandangkan bulan ni bulan maulid, banyak program, majalah, rancangan tv, radio etc yang memuatkan kisah pasal Nabi Muhammad s.a.w dalam rancangan dan penerbitan mereka.. Tadi rancangan bicara tv hijrah yang dihoskan amin idris juga berkisar tentang Nabi Muhammad s.a.w.. bersama ahli panel us maszlee malik dan 2 orang lagi yang tidak disebut namanya.. Pagi tadi, selak2 majalah anis di tempatku praktikal, juga memuatkan banyak kisah ttg Rasulullah s.a.w dan para sahabat... Sempat baca kisah saidatina Juwariyyah yang dilamar Nabi Muhammad s.a.w, pernikahan yang membawa rahmat kepada tawanan2 bani Mustaliq.. Juwairiyyah daripada kaum bani Mustaliq, nama sebelum masuk Islamnya, Barrah.. pernah bermimpi bulan jatuh ke riba sebelum peperangan..rupa2nya, mimpinya tu bermaksud dia kembali kepada agama fitrah(peluk Islam) dan Nabi Muhammad s.a.w menerimanya sebagai isteri.. subhanAllah hebat.. dalam masa yang sama dia menjadi madu kepada Aishah dan Ummu Salamah..

Kat TV hijrah tadi ada tunjuk vclip lagu lau kana habib..(andai rasullah bersama kita..) sekali dengan subtitle melayu.. ni lagu favourite ayah.. dari dulu dia nak tahu maksud lagu ni, n at last ada kuar terpampang kat tv tadi.. n disebabkan lagu ni best, ayah mintak lagu ni dipasangkan masa kenduri nanti..wait n see.. insyaAllah.. person in charge tak siap2 lagi tengah kumpul2kan lagu.. otw memanjang.. sape la yer yang in charge ni.. =)

Cari punya cari, alhamdulillah jumpe pun video, lirik arab n malay. Ramai dah pernah dengar lagu ni kan?
Ni dia.




Kalau Kekasih (Nabi) di kalangan kita : لو كان بيننا الحبيب
Akan datang kepada kita yang jauh dan yang dekat : لدينا القاصى والقريب
Mengharap melihat sinar kebaikan sebelum ia padam : من طيبة قبل المغيب
Berkehendakkan dekat dengan Kekasih : طالبا قرب الحبيب

Dengan dekat dengannya hati menjadi tenang : بقربه نفس تطيب
Dan berdoalah kepada Allah, akan dijawabNya : فتدع الله يجيب
Cahayanya mekar takkan padam : انوار طاح لا تغيب
Sampaikanlah pertemuan kami wahai yang Maha Menjawab : بلغنا لقاه يا مجيب

Untukmu kuserahkan diri aku wahai Kekasih : فدتك روحي يا حبيب
Muhammad yang memuliakan orang asing : محمد مكرم الغريب
Dengan dekat denganmu hati menjadi tenang : بقربك الروح تطيب
Wahai rahmat sekelian alam : يا رحمة للعالمين
sumber : lirik 


Kat baris ketiga tu sy ada ubah skit. Kalau ikut dalam link maksud yang ditulis adalah Dari Taibah sebelum Magrib, tp kalau tgk dalam sub BI, dia tulis "hoping to see a sun of goodness before it sets". so saya translate jd macam di atas- Mengharap melihat sinar kebaikan sebelum ia padam. wallahu'alam.

oh sebelum terlupa. 12 rabiul awwal tahun ni jatuh pada 6 Februari iaitu hari Isnin. officially cuti haritu n lecture pun start lambat. 12hb 2 ade program Pekan Berselawat di Masjid Sultan Ahmad Shah Pekan. Tak sure masjid baru ke lame. Masjid baru Pekan tak pernah lagi pergi setakat ni. Us Don Bijayid + Habib Alwi pun ade sekali. Allah, murahkan rezki aku ke sana nanti. Jom2 kita gi ramai2 =) Jumpa iklan kat fb.



Semoga Allah menghimpunkan kita semua dalam kasih sayang dan kebaikan, dan menjauhkan diri kita dari sifat2 yang tercela, munafik dan fasik. Ameeen..



p.s: 1 post 3 istighfar. *Astagfirullahal 'adzim- Astagfirullahal 'adzim - Astagfirullahal 'adzim*

0 thoughts from optimists:

Post a Comment