200x200

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد

Menjadi lebih baik itu tiada titik noktah

Tuesday, January 17, 2012


Sekembalinya saya dari melawat mereka, seolah-olah mendapat suatu impak dan nafas baru. Saje saya mencari suatu yang boleh mencubit nafsu yang baru nak sedang meluaskan sarangnya dalam diri. Almaklumlah, pada awal-awal cuti ni, nafsu akan menuntut lebih-lebih haknya, sedaya upaya melalaikan iman. Menjadikan diri lebih teruk dari orang-orang yang jahil. Orang jahil mereka buat sesuatu maksiat sebab tak tahu, namun peringkat orang yang tahu tapi masih melakukan maksiat, lebih-lebih lagi memalukan sepatutnya. Muhasabah.

Seandainya kamu ingin belajar bersyukur dan muhasabah, lihatlah mereka yang lebih hebat dugaannya darimu. Seketika tadi, aku melawat adik2ku di madrasah darul ulum lilbanaat. Masuk saja pintu, aku didatangi adik2 yang mahu bersalam denganku. Melihat bekal makananku yang sedikit, aku bercadang membawa mereka keluar. Segan plak nak makan ber4 saja di hadapan ramai lagi pelajar madrasah. Sebelum keluar, sempat aku berbual dengan seorang pelajar, rupa2nya adik tu ketua pelajar di situ, dan dia juga orang yang paling tua.

Panjang bualan kami. Banyaknya berkisar tentang sistem pembelajaran di situ.

“Sehari ngulang berapa juz dik?”

“Saya mampu 2 je kak.”

Oooo ujarku dalam hati. Thoyyibah!! Setelah bertaaruf, aku meminta diri. Hajar, Syazmira, dan Nurul pun dah bersiap lengkap berjubah.

Dalam perjalanan ke pantai, aku mewujudkan suasana. Banyak soalan yang aku Tanya, hanya Nurul yang banyak menjawab, selaku yang lebih tua di kalangan mereka. Adik2 ini tak serupa dengan Syikin dan Hawa nampaknya, mereka lebih suka bercakap dan bertanya. Hajar dan Syazmira lebih suka mendiamkan diri di seat belakang.

Ada beberapa perkara yang kami bualkan. Antaranya yang mencuit nafsuku,

“Kak nak pergi mane? Nurul nak berbuka kat sini sekejap lagi.”
“Ramai orang berpuasa harini.”
Aku jawab.., “Yup, terlupa akak, harini Isnin.. “ sambil tersenyum..

Tanyaku lagi,”Camne jadual nurul kat sini?”
Jawabnya..”Bangun 4.30, solat2, lepas subuh ada kelas sampai tengahari..lepas zohor sambung zikir dan muzakarah sampai petang..”
‘SubhanAllah...’ desisku.

Quran + Puasa + Qiam
3 ibadah sunat yang perlu menjadi kelaziman. Namun setelah keluar dari suasana dan system yang menyokong, istiqamah itu seringkali teruji. Hanya dengan mujahadah, sabar, dan kekuatan, diri mampu bertahan. Tak kurang juga kuatnya asakan syaitan dan konco2nya. Cukup sekadar seminit 2 dia lekakan kita, kesannya untuk berjam-berjam lamanya.

Ok. Cukuplah sampai sini. Selamat buat diriku!! Bayangkan jika usiamu tidak panjang. Terima kasih pada yang hadir sebagai inzar buat diri.

Menjadi lebih baik itu tiada titik noktah.

Becoming better never has an end, Huda.



Salam’alaik.

0 thoughts from optimists:

Post a Comment