200x200

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد

Mereka yang berjiwa besar

Sunday, May 10, 2009
Dedikasi khas buat mereka yang berjiwa besar

Orang kata,

Kau tak mampu.

Kau tak layak.

Kau takut.

Dan, aku turut terasa sama.

Kau tanya kenapa?

Bukankah sahabat itu cerminan kepada sahabatnya?

Jika begitu kau, begitulah aku.

Tiada kau pengecut, aku berani.

Kita kan sama?

Sama-sama perempuan, sama-sama menuntut ilmu Allah,

sama-sama bergurau senda dan ketawa, sama-sama mencari redha-Nya...


Orang kata,

Kau tak mampu.

Justeru, kau menjadi lemah.

Kau boleh lemah dengan kata-kata orang?

Kau yang kukenali bukan selemah ini.


Orang kata,

Kau tak layak,

Kau penakut.

Andai itulah yang kau terima, kau memang penakut.

Tahu engkau takut dengan siapa?

Dengan bayang-bayang sendiri.


Kau sahabatku, penyeri hidupku,

Lupakah kau kepada Khaulah Azwar, Sumaiyah, dan Zainab al-Ghazali?

Khaulah sangat berani bertopengkan lelaki,

Sumaiyah tidak gentar walau nyawa taruhannya,

Dan Zainab cekal bertemankan anjing-anjing di penjara,

Bukankah kita sangat mengagumi wirawati ini?


Kau sahabatku, teman seperjuanganku,

Hayatilah kalam cinta dari Allah,

“Sungguh, Kami telah menciptakan manusia dengan sebaik-baik kejadian”,

Kita dicipta dengan ahsan taqwim,

Hembuskan segala igauan ngeri yang membelenggumu,

Tiupkan kekuatan baru dalam dirimu,

Aku tahu kau punya kekuatan sendiri,

Yang akan melonjakkan kelebihanmu,

Yang akan mengkuburkan kelemahanmu,

Dan yang akan melahirkan,

Kau yang baru.


Dan kini,

Aku berjumpa dengan kau yang baru,

Yang berjiwa besar,

Dengan nafas baru,

Juga tekad baru,

Dan aku berjumpa aku yang baru,

Dari diri kau itu.

-Nurulhuda Idris-

p.s : Salam tulus ikhlas kepada semua rakan dan sahabat. Dan segunung penghargaan buat kalian yang melengkapkan hari-hariku. Semoga kalian diredhai Allah sentiasa.

0 thoughts from optimists:

Post a Comment