200x200

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد

Circle of Influence

Wednesday, May 27, 2009
Bismillah..

Ni ada satu cerita pasal bulatan-bulatan..

Petang itu.Padang hingar-bingar. Riuh dengan suara budak-budak bak burung dilepaskan dari sangkar. Bertambah bingit dengan bunyi 'ketang ketang' dari tapak pembinaan sebelah padang. Kelihatan ahli-ahli rumah biru, kuning, dan hijau di serata pelusuk padang. Tak susah nak kecam, sekadar lihat baju mereka, dah boleh tahu rumah mereka. Ahli-ahli rumah merah kumpul bersama dengan guru rumah mereka. Bagus betul. Ahli-ahli rumah biru juga yang tak terkawal. Haiz, camana nih.

circle of concern menjadi besar


padang itu

Idea
"Hei, awak rumah biru kan? Tolong panggil semua kawan-kawan awak," beritahuku pada seorang budak yang sedang bermain.
Budak-budak, lagi bangga apabila ditegur cikgu. Sungguh jujur dan mendengar kata. Sebahagiannya.


circle of influence membentuk.

Dalam masa 2 minit, terkumpullah ahli-ahli rumah biru di dalam bulatan... Tapi, bukan semua. Masih ada yang culas dan seronok bermain sendiri menolak untuk turut serta dalam bulatan. Aku dan cikgu-cikgu yang lain putuskan supaya kami teruskan sahaja dengan yang ada. Tak berdaya dah nak memanggil.

circle of influence terbentuk


Main
"okay, hari ni kita nak main.."
"main apa cikgu? main apa?? " mereka mula mengerumuni kami.
'er... game ape ek yg nak kasi budak-budak ni.. aku pun dah lupa dah game waktu aku kecik2..'
'bola beracun kena ada bola la pulak, musical chair tak boleh pulak..' bincang kami.
Lalu, untuk menamatkan penantian budak-budak itu, kami putuskan, " Ok, musang dan ayam.Boleh?"
"OKAYYYYYY!!!!" menjeritlah mereka kesukaan. Suka sangat.

Bulatan yang kecil terdiri daripada kebanyakan murid darjah 1, dan darjah 2, serta sedikit murid darjah 3. Setelah musang dan ayam dipilih, permainan bermula. Walaupun mereka riuh juga, sekurang-kurangnya mereka terkawal.

circle of influence yang kecil

Dan kami, membiarkan budak-budak itu meneruskan game dan sekadar memerhatikan dari jauh.

Bila game tamat, mereka meminta lagi untuk menyambung. Berebut-rebut yang nak jadi musangnya.

Dan,
suatu perkara yang menggembirakan kami, bulatan tadi yang tadinya kecil, kini bertukar menjadi besar. Semakin besar, sehingga bulatan itu selalu putus. Ada yang tarik ke sini, ada yang tarik ke sana. Kemudian, murid tahun 1 yang mudah 'fragile' mengadu sakit jari disebabkan regangan yang kuat. Takpe, bahagian ni tak berape penting sangat, kasi mereka rest sekejap dah boleh ilang sakit. Tapi, yang pentingnya, sedar tak sedar, semakin besar bulatan rumah biru ni, menandakan semakin sedikit budak-budak rumah biru yang berkeliaran tak tentu hala di padang. Sampaikan rumah lain pun nak main dengan rumah biru, tapi aku kata, Tak boleh! -buat sikap assabiah dan fanatik rumah sukan, tak boleh diamalkan pd situasi yang bukan competition spt sukan =P

circle of influence semakin besar lalu mengecilkan circle of concern


Ok. Cerita tamat. Syukur AlhamduliLlah harini belajar satu benda baru. Bukan harini, haritu. Belajar aplikasi konsep bulatan. Konsep yang dipetik dari buku 7th habits, -a concept that shows another excellent way to become more self aware regarding our own degree of proactivity (Covey, S. R.).

Bila kita ditimpa sesuatu masalah, atau tanggungjawab, secara automatik segalanya berada di bawah pemerhatian kita, iaitu Circle of Concern. Jika kita selalu mengeluh dan risau akan sst tanpa mengambil sebarang tindakan, this will automaticly expanding our circle of concern. Kita makin risau, makin tertekan.

Tetapi, bila inisiatif dicari, walaupun sedikit, Circle of Influence terbentuk di tengah-tengah bulatan Circle of Concern. Dan bila usaha ditumpukan kepada Circle of Influence ini, bulatan ini akan meluas dan meluas lalu mengecilkan circle of concern. whoa!
"Proactive people focus their efforts in the Circle of Influence. They work on the things they can do something about. The nature of their energ is positive, enlarging ang magnifying, causing their Circle of Influence to increase.

Reactive people, on the other hand, focus their efforts in the circle of concern. they focusses on weaknesses of other people, the problems n the environment, and circumstances which they have no control. Their focus results in blaming and accusing attitudes, reactive leanguage.The negative energy generated by that focus, combined with neglect in areas they could do something about, causes their Circle of Influence to shrink." -Stephen R. Covey
Mulakan dari apa yang kita ada. Kaji potensi diri, manfaatkannya. Dan anda akan berpuas hati setelah anda kenal diri anda.

Kita gagal, bukan salah orang lain.

Kita accident (erk?), bukan salah kereta yang lagi satu.

Kita berpeluh sampai basah baju, bukan salah matahari yang memancar. Heh.

Kita culas beribadah, bukan salah tv atau internet. Manusia memang suka beralasan.

Kita mencari peluang. Bukan menunggu ruang.

Kita cemburu dengan orang lain, dan cuba untuk menjadi bukan diri kita. X jadi...

Itu bukan proaktif namanya.

Huh, pandainya aku berceloteh. Kalau markah periksa budak-budak lebih rendah dari peperiksaan pertama, apa pula cirlce of influence dia ye? Habislah apa aku nak jawab kalau guru besar tanya..

Mohon maaf ats sebarang salah silap... Mudahnya bercakap... Susahnya beramal...

"..when two doors opened for you, and one closed, then you looks so regretfully to the closed door, but you don't think the another one that has opened for you.."


Penutup
Selepas kepenatan, mereka membentuk kumpulan usrah pula. Agak-agaknya, kalau kita spice up skit dgn circle of influence ke atas kumpulan ini, sebesar mana halaqah ini nanti ye?

~Sekadar berkongsi! Wasssalam ;)
DaRul
Kuantan
12. 54 am
30 Mei

5 thoughts from optimists:

  1. Dinie said...:

    rumah biru.murad murad murad!hahaha
    *sikap assabiah dan fanatik rumah sukan*

  1. SALAM...wahh baguslah huda dapat pkir aplikasi cam2 dari aktiviti bersama murid2 tersayang..hehe
    masa huda selalu sebut kat raudhahku dulu sal circle of influence, wa tak paham sangat,tapi bila baca entri kali ni baru paham (^_^)..thanks a lot,i got something from your writing..teruslah menulis dan menyebarkan permata-permata ilmu yang ada di dadamu ya ukhti..semoga sentiasa berada dalam lindungannya selalu

  1. hudaidris said...:

    Dinie -
    hehe. merah was number one laa. maybe they need u to cheer for them. dgn smangat assabiah dan fanatik rumah sukan yg tggi tu, maybe baru boleh jadi num 1 kan? heh ;)

    Najwa -
    ameeeeen30x. syukran kathir for d doa. i need it much. Wa, i'm waiting for ur next post! T.T

  1. Nadhirah Ahmad said...:

    nice sharing.. sgt bguna

  1. Huda Idris said...:

    syukran sahabat melawat. smg bermanfaat. camne bole retrieve entri lama ni ye? jemput baca entri terbaru.

Post a Comment