200x200

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد

Belajar berjihad

Sunday, June 28, 2009
Cerita 1
“Berjihad, Huda!”
“Ha? Ape mak? “
“Berjihad... Jihad untuk periksa. Berkorban dan bersungguh.”
“Aa..A’a..Berjihad ek?” tanyaku ingin penjelasan. Macam tak percaya mak suruh berjihad.
“Ye.. Berjihad jugak la tu..” ujar mak semula.
“hm..ok2.. ye.. btul gak kan. Mekasih mak. Doakan huda.”

Cerita 2
“Wan, takutlah. Takutnya. Takut. Takut giler. Camana ni?” tanyaku mencari kekuatan apabila takut untuk menanyakan soalan ketika Duta Palestin, wakil FATAH berforum di CFS.
“Jangan takut Huda. Jihad yang paling besar ialah menegakkan kebenaran di hadapan pemerintah yang zalim.”
“Em!”
Keadaan dalam dewan. Memang panas punggung dengar celoteh pak cik ni.

Cerita 3
Dalam aku membuang masa, datang mesej dari seorang kawan mengacauku lalu entah macam mana aku mengajaknya ulangkaji silibus jihad setakat yang kami belajar..

“..K beyeh2 apa dalil tuntutan berjihad? Na btau dulu la ek attaubah ayat 41.. Allah cite kat c2 berangkatlah kam samaada dalam keadaan ringan atau berat, dan berjihadlah dengan harta dan diri kamu pada jalan Allah.. yang demikian itu lebih baik jika mengetahui..”

“Lg satu... as-Saff ayat 10-12..” celahku dalam sms.

Cerita 4
“Kak...lesulah duduk umah.”
“Jangan gitu, Huda. Rumahlah medan jihad sebenar kita. Bila jauh dari biah solehah, dari situ teruji supaya kita istiqamah ke tak dengan amalam-amalam yang baik...Selamat berjihad!” pujuk seorang kakak.
“Em....mekasih kak...Selamat berjihad...uh...”

Begitu lambat bagiku, hampir berumur 20 tahun baru mendapat pendedahan tentang jihad. Aku buntu siapa harus dipersalahkan, mungkin diri sendiri atau mungkin sistem pendidikan? Nak salahkan diri sendiri sebab rela masuk ke sekolah berasrama penuh lalu mendapat pendidikan sekular. Tapi sungguh, aku sering kali nak menyalahkan sistem pendidikan yang sekular, tapi nak buat macamana... Sekurang-kurangnya aku perlu bersyukur aku beroleh pendidikan jihad selewat usia ini, daripada kerugian jika berolehnya lebih lewat atau tiada langsung... Na’uzubiLlah

Semasa penyerangan Israel tanpa sebab ke atas Gaza awal tahun dahulu, aku lebih memahami akan jihad di Palestin. Itu jihad asghar. Jihad menentang musuh. Namun, aku diingatkan yang rata-rata umat Islam di negara lain juga sedang berperang. Perang pemikiran yang seringkali tewas. Kita perlu barangkali malu dengan pejuang agama yang syahid di Palestin, kuat menentang musuh, dan beroleh kemenangan dengan mati syahid. Tapi kita di sini... angkat senjata pun tak, budaya mereka jadi ikutan.. Na’uzubiLlah

Semasa cuti, baruku lebih faham mengapa jihad melawan nafsu tu jihad akbar. Hakikatnya nafsu sangat payah dilawan. Kata-kata semangat dari sahabat-sahabat sangat membantu hati mencari Allah...

Selesai sahaja menonton video jurutera keempat briged izzudin al-Qassan HAMAS, Muhannad At-Tohir, aku kian terasa betapa manisnya jihad itu. Beliau menyatakan.."Jihad itu adalah nikmat dari Allah s.w.t.”. Cara beliau dibunuh syahid sama seperti Sheikh Ahmad Yassin dan Dr Abd Aziz Al-Rantisi syahid.. dengan serangan helikopter apache Israel laknatuLlah.
"Jihad itu adalah nikmat dari Allah s.w.t.”-Muhannad At-Tohir

Dari suatu sumber yang dipercayai, jihad dari segi bahasa ialah bersungguh-sungguh dan mencurahkan sepenuh kemampuan tenaga, sama ada dengan perkataan atau perbuatan.
Jihad dari segi bahasa ialah bersungguh-sungguh dan mencurahkan sepenuh kemampuan tenaga, sama ada dengan perkataan atau perbuatan.

Kalau berjihad untuk exam, kejayaan yang didamba. Kalau dalam perniagaan, untung yang difikirkan.

Dari segi syara' pula, jihad ialah seorang Muslim mencurahkan sepenuh tenaga dan kesungguhan dalam usaha untuk memenangkan Islam, bagi mendapatkan keredhaan Allah.’ Oleh sebab itulah dirungkaikan kalimah jihad Islam dengan fisabilillah yang bertujuan untuk men thabitkan bahawa jihad yang dimaksudkan ialah jihad syarie..
Jihad ialah seorang Muslim mencurahkan sepenuh tenaga dan kesungguhan dalam usaha untuk memenangkan Islam, bagi mendapatkan keredhaan Allah.’ Oleh sebab itulah dirungkaikan kalimah jihad Islam dengan fisabilillah yang bertujuan untuk men thabitkan bahawa jihad yang dimaksudkan ialah jihad syarie..

Kalau berjihad dalam agama, balasan pahala, ganjaran syurga, ketenangan, keberkatan, kemudahan, dan segala ‘income’ yang ditunggu-tunggu akan mengiringi kita.
Tetapi mestilah jihad itu perlu kepada keikhlasan dan istiqamah, memburu keredhaan Ilahi.

Semoga kita terpilih untuk berjhad dalam agama, terus istiqamah dan ditetapkan langkah.

Kami amat merindui syurga-Mu ya Allah. Kurniakan kami tempat di dalamnya.

Jihad jalan kami, mati syahid cita-cita tertinggi kami.

Takbir~!

seronok pula tatap gambar pejuang agama Allah ni...


Seorang jurutera dari Briged Al-Qassam juga, Basil. Sahabat seperjuangan Muhannad At-Tahir. Beliau kembali ke rahmatuLlah lebih awal dari Muhannad, dan Muhannad menggantikan tempat beliau sebagai pemikir dan perancang serangan suatu ketika dahulu.



Doktor Abd Aziz Al-Rantisi... seorang doktor pemburu syahid yang berjaya menamatkan hafalan al-Quran di dalam penjara pada 1990




Tokoh terulung yang menubuhkan HAMAS, Syeikh Ahmad Yassin. Walaupun badannya lumpuh, namun dengan segala kudrat yang ada, beliau berjihad habis-habisan dengan memimpin HAMAS dengan menyediakan nyawa untuk perjuangan sebelum kembali ke rahmatuLlah pada April 2004...


p.s : Cerita di atas kisah benar dan nama dalam cerita bukan nama sebenar.
maksud: Biah Solehah- persekitaran yang baik , asghar-kecil, akbar-besar. Briged al-Qassam-sayap perjuangan HAMAS.

rujukan: nota persendirian, Tokoh-tokoh Gerakan Islam Abad Moden karangan Zainudin Hashim dan Riduan Mohamad Nor.


Darul, 12.20 am,28 Jun

0 thoughts from optimists:

Post a Comment