200x200

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد

Satu Kegigihan

Saturday, June 27, 2009

Satu kegigihan. Tanpa disuruh, bawak buku duduk depan menyalin jawapan peperiksaan...

Bila malas dan rasa putus asa, aku patut malu dengan budak-budak ni. Aha..

Banyak yang aku belajar dari budak-budak ni. Semoga mereka membesar dengan baik, berguna buat agama dan semua.

Corat-coret kelas dan murid.

1, aku lupa action speaks louder than words. Bila sekali aku buat-buat baling marker pen dan pemadam papan hitam, esok-esok diorang baling pulak.

2, Budak-budak penat belajar dan buat sesuatu yang mereka tak faham dan tak tahu. Bila dipujuk buku cerita tu buku kawan-kawan ben10, tak sabar diorang nak membaca.

3, Mereka berpeluang bermain dalam kelas aku. Berlari, melompat, mengadu, bergaduh, dsb. Aku tak kisah bila ada cikgu kata aku tak reti control kelas. Haha memang betul pun. Aku bukanlah cikgu yang bertauliah, yang belajar classroom teaching methodology dll, asal budak-budak ni faham apa yang aku ajar, aku lega. Aku puas tengok mereka bermain dan menyakat kawan... Biar dari situ diorang belajar.

Differing view
Bila aku cerita yang budak-budak ni asyik mengadu, sorang cikgu cakap jangan dilayan sangat. Tapi, bila ade seorang yang lain dia mendengar, dia berpendapat, " Cuba wat aktiviti diorang mengadu sesama diorang. Budak tu baru belajar nak mengadu kat cikgu, sebab bosan belajar benda yang dia tak faham". Hoho hebat betul pandangan... Tak hairanlah sebab cikgu tu pernah jadi pensyarah pedagogi.. mesti dah masak dengan psikologi pendidikan.

4, Makhluk bernama budak ni ada tenaga yang melebihi batasan. Sebelum kelas main kejar-kejar, sewaktu kelas bergaduh dan bercakap banyak, selepas kelas bermain lagi. Ada budak yang cerdas otaknya, pernah bertanya aku, "cikgu, bumi ni berpusing kan?" tercengang kawan-kawannya. Lagi 1 soalan dia, "cikgu, fitnah ni lagi besar dosanya dari bunuh kan? fitnah tu tuduh kan?" MasyaALLAH. Mentaliti darjah 5 untuk budak darjah 2. Moga dia berjaya menjadi hafiz al-Quran sebagaimana nama hujungnya, al-hafidz.

5, Out of topic.. Aku sangat menyokong Kongres Sisstem Pendidikan Islam yang akan diadakan nanti. Semoga negara kita berjaya membangunkan sistem pendidikan Islam yang berjaya melahirkan insan holistik dari segenap sudut.. yang mungkin mendalami dan mengamalkan setiap tuntutan Islam... jihad dsb insyaAllah. Sila layari http://kongrespendidikan.blogspot.com

Kalau ada rezki.. nak pergi.. Jom...!



Sebelum balik... last snap of those kids.


BarakAllahu fii lakum.. Ma'an najah fis silmi kaffah...

0 thoughts from optimists:

Post a Comment