200x200

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد

seuntai kata untuk dirasa

Tuesday, May 4, 2010

Nasihat itu perlu. Bukankan Islam itu menganjurkan nasihat?

Hati perlu ditegur. Biar celik dari kehitaman maksiat dan nafsu.

Dan sekali lagi hatiku di "heart wash" . Terima kasih kepada yang sering menasihat. Nasihatlah, nasihatlah banyak-banyak, walaupun hati ini acapkali degil. Hatiku berbesar hati, tanda masih ada mereka yang prihatin, dan tanda masih ada rahmat Allah untukku.Inilah yang senior2 pesan dulu di musolla sekolah semasa majlis ilmu, teguran itu tanda masih ada rahmat Allah untuk kita. tQ, tQ...


Cawan yang kosong jika tidak diisi dengan air pasti terisi dengan habuk atau pun bendasing-bendasing yang tidak diperlukan badan sebenarnya.

Rumah yang kosong dari zikir dan bacaan Al-Quran itu bagaikan kubur-kuburan. Itulah perumpamaan yang dilarang Baginda supaya kita tidak mengosongkan bilik-bilik dan rumah kita bagaikan kuburan yang tiada lagi kedengaran zikir dan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran.


Cuti yang kosong dari pengisian, begitulah juga boleh melahir dan menghasilkan insan yang kaku dan terisi oleh anasir-anasir yang membekukan minda dan menyejukkan semangat bahawasanya hidup ini adalah satu perjuangan, boleh melupakan kita bahawa hidup ini adalah ikatan Aqidah dan perjuangan.


Ikatan Akidah yang kita ikat dengan Allah di Luh Mahfuz di suatu ketika dahulu, yang kita semua pelajari didalam slot-slot pendidikan Islam kita bahawasanya kita hidup demi satu KALIMAH terangkum dua penyaksian. La ilaha illallah, Muhammadu rrasulullah. .

Dengan kalimah ini kita diazankan sewaktu lahir ditelinga kanan, dengan kalimah yang sama kita diiqamatkan disebelah kiri sehingga akhirnya kita pasti PERGI dan disolatkan juga terisi penuh pembuktian terhadap dua kalimah ini.

Dengan itu sedarkah kita kalimah itu adalah kalimah tauhid, kalimah aqidah, kalimah syahadah yang memerlukan pembuktian, memerlukan pengEsaan, menuntut penyaksian. Kerana apa? Kerana kita hidup dengan kalimah itu, demi menegakkan kalimah itu, dan kita pasti mati walaupun kita berjuang atau pun tidak demi kalimah itu.

Cukupkah dengan bangun tidur bangun setiap hari tanpa ada jasa buat kemenangan Islam? Biarlah orang lain bercuti tanpa terisi, jangan kita mengikut jejak tradisi.



Akhir sekali, ayah berpesan...

"Ilmu itu untuk diamal. Amal untuk beriman. Banyak ilmu, tiada amal, tiada gunanya. Dah berilmu, jadi tanggungjawab untuk beramal.."

Pesanan keramat! Allahu Allah... tQ tQ kepada semua... barakALLAH...

0 thoughts from optimists:

Post a Comment