200x200

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد

sugar shortage?!

Wednesday, May 19, 2010
Bismillah...

Di suatu kawasan kampung yang terletak di Maran, sahabatku bertanya,
"Huda, awak wat air pakei gula mane?"
"Aaa? Gula pakcik tu."
"Nak skit bleh? Kitorang puas cari kat kedai, gula habis."
"GULA HABIS?" tanyaku.

Di dalam suatu farmasi di bandar Kuantan, kedengaran berita pagi dari celah-celah corong radio yang tersorok, pemecah kesunyian di dalam premis tersebut.
"Dilaporkan gula tiada di kedai-kedai di sini (ade la negeri2 berkenaan).." ulas penyampai berita.
Terdapat sorang dua orang awam berpendapat,
"Pueh, makcik cari, agak-agaknyer ade orang sorok... susoh la gula xde.."


Antara perbualan seorang kakak pembantu farmasi dengan seorang budak mentah, diperihalkan dari sebuah akhbar, kalau nak beli gula pun kena tunjuk surat nikah.
"Aik? Nape dia nak tengok surat nikah? Kalau orang x kahwin tak bleh beli gula ke?" tanya budak itu.

"Entahla da.. tapi orang tu kene balik umoh balik, amik surat... dan pastu die wat laporan polis, sebab peniage tu mintak bende pelik-pelik.."
"Kat Kuantan pun, gula kene catu. Sorang bleh beli 2 je... Kat pasaraya dot dot.."
"Hmmmmm...ish...."

Allahuakbar. Ayah pernah beritahu tentang pendapatnya yang gula akan susah nak beli, dan harga barang akan naik. Bleh lawat entri ini Berkadar langsung. Sesungguhnya semuanya dalam perkiraan dan pemerhatian Allah... Maka, beruntunglah orang-orang yang jujur...

Al faQirah,
Kuantan,
6.56 pm

2 thoughts from optimists:

  1. Mardhiah said...:

    huhu...mesti drg sorok kn?
    opah n tok sy suke beli gule tiap2 mggu even gula senaneyr byk lg kt umah..ni sume sbb takut nnt2 time dah takde gule, nk beli takde kt kedai..
    huhu~

  1. DaruL said...:

    huhu, wallahu'alam mar... nak cakap ya xde bukti, tp kalau nak cakap tidak, lain dr ape yg difikir.. huhuhu.

    kat rumah sy alhamdulillah ok lg, still ade bekalan.. mmg sokmo bekal dulu before habis..

Post a Comment